Аеропорт для своїх. Чому Ryanair може піти з України

Хто лобіює інтереси ірландців, а кому вони стали на заваді, дізнавався INSIDER
10 июля 201720:32

За два місяці до офіційно заявленого початку польотів Ryanair оголосив про вихід з України. Не зважаючи на підтримку уряду ірландці зайшли у глухий кут у переговорах із найбільшим  українським аеропортом.

Ще на початку весни профільний міністр Володимир Омелян бадьоро звітував про можливий початок роботи ірландського лоукостера. Інтрига протрималася недовго і вже 15 березня віце-президент компанії Девід О’Браєн на прес-конференції в Києві розповів про плани авіперевізника.

Ryanair вирішив запустити 11 нових маршрутів з України: 4 з Києва та 7 зі Львова. Великобританія, Німеччина, Нідерланди, Швеція, Польща та Угорщина - з вересня українці могли відвідати ці країни за ціною від 20 євро.

Тоді ж була заявлена перша амбітна мета - вийти на 500 тисяч пасажирів на рік. Зі Львовом проблем не виникло, однойменний міжнародний аеропорт з ірландцями контракт підписав.

Лоу-костам тут не місце

Здавалося би зі столицею питання вирішити ще легше. Київ має два аеропорти, і логічно було передбачити, що вони змагатимуться за право прийняти у себе одного з найбільших європейських перевізників. Проте сталося інакше.

Аеропорт “Київ” (Жуляни) 22 квітня вийшов з переговорів. Його очільник Денис Костржевський заявив, що летовище не може знизити аеропортовий збір на 60-80%, попри очікування ірландців. Мовляв, в Україні цей збір є регульованим тарифом, в який входить вартість палива, опалення, зарплата персоналу тощо.

"Як можна надати 80% чи навіть 50% знижки від цієї ціни, якщо рентабельності в ній закладено всього близько 10%. Це економічно невигідно. Відповідно, висловлені компанією Ryanair очікування в частині надання знижки на аеропортове обслуговування докорінно не збігаються з нашою економічною моделлю роботи аеропорту. Саме з цієї причини ми і призупинили переговори", - пояснював він.

 

Генеральний директор аеропорту "Бориспіль" Павло Рябікін. Фото: прес-служба аеропорту

 

Власне, з того моменту почалася боротьба нещодавно призначеного генерального директора державного аеропорту “Бориспіль” Павла Рябікіна із Ryanair. На боці ірландців в ній виступає Володимир Омелян. Попри те, що Рябікін є його офіційним підлеглим, міністр скаржиться, що впливу на нього не має.

Свою мотивацію він пояснює наказом безпосереднього керівництва: президента Петра Порошенка та прем’єр-міністра Володимира Гройсмана. Власне саме за президентським указом Кабміну доручено збільшити кількість авіарейсів до аеропортів держав-членів Європейського Союзу, у тому числі із залученням авіаперевізників, що працюють за моделлю "лоу-кост". Відбувалося це у рамках підготовки до “безвізу”.

“Бориспіль” довго пручався самій ідеї співпрацювати з Ryanair. На певному етапі ірландцям взагалі запропонували літати до аеропорту у Гостомелі за 25 кілометрів від столиці, який використовує держпідприємство “Антонов” для льотних випробувань. Рябікін тоді пояснив, що боїться “внутрішнього конфлікту” в операційній діяльності “Борисполя”. Мовляв, аеропорт позиціонує себе як міжнародний хаб, тож розміщення бюджетних перевізників не вписується у його концепцію.

Попри невизначеність ситуації, Омелян ледь не щомісяця звітував, що перемовини закінчилися успішно і компанії не сьогодні-завтра підпишуть договір про співпрацю. Власне так тривало до початку липня.

5 липня Рябікін повідомив, що договір нарешті підписаний. Проте вже наступного дня стало відомо, що версія договору "Бориспіля" не враховує окремі вимоги авіаперевізника. Ryanair не погодився на запропоновані умови обслуговування.

Підбили на віражі

Зранку 10 липня гендиректор найбільшого в Україні аеропорту зібрав прес-конференцію. Рябікін звинуватив Ryanair у політичному тиску та ультимативних вимогах, які не відповідають українському законодавству.

Серед них безкоштовні аеронавігація, стійки реєстрації, площі під рекламу, закріплені місця для стоянки літаків, офіси продажу квитків, вимоги про 60 днів кредитування з боку аеропорту і виплата їм 35% прибутку від діяльності магазинів дьюті-фрі. Також компанія наполягає на закріпленні пасажирського збору в сумі $7,5 на 5 років.

"Я періодично чую заяви, що у разі якщо контракт не буде підписано, керівництво "Борисполя" має вийти і відповісти чому. Я наперед відповідаю, якщо він не буде підписаний, то лише з однієї причини - тому що для нас цей контракт невигідний”, - наполягає Рябікін.

Свою заяву він підкріпив обіцянкою не підписувати угоду, поки усі розбіжності не будуть усунуті. За його словами, виконання умов авіаперевізника коштуватиме "Бориспілю" 2 мільярди збитків на рік.

Міністр Омелян на ці закиди відповів у Фейсбуці. Він вважає, що саботаж укладання договору з ірландцями - це лобіювання інтересів українського авіаперевізника “МАУ”, якого пов’язують із олігархом Ігорем Коломойським.

"Ryanair буде в Україні рано чи пізно. З цим міністром/директором аеропорту/МАУ або без", - заявив він.

"Для повної картини: жоден з аеропортів не збанкрутував після заходу Ryanair і не закрився. Пасажиропотік ні в одному не впав. Так, кожен аеропорт домовляється з авіакомпанією, відстоюючи свої інтереси, але домовляється! Маючи бажання. Бажання - тисяча можливостей, небажання - тисяча причин. Все просто", - підкреслив Омелян.

Міністр інфраструктури Володими Омелян та віце-президент Ryanair Девід О'Браєн

Він зазначив, що зараз Ryanair з 4 заявленими напрямками в тиждень з "Борисполя" особливо не позначиться на загальних показниках аеропорту. Також міністр пояснив, що частка авіаційних зборів в структурі доходів аеропортів світу неухильно знижується, аеропорти все більше заробляють на сервісі, оренді, парковці, рекламі і всіх супутніх послугах, які генерує додатковий пасажиропотік.

За словами Омеляна, міністерство знизило аеропортові тарифи і збори для всіх без виключення авіакомпаній. Базова авіакомпанія, яка і до цього ніколи не відчувала по відношенню до себе дискримінаційних умов, так само отримала максимальні знижки.

“Враховуючи обсяги перевезень, МАУ виграє найбільше. А також, враховуючи той факт, що МАУ винна близько 400 мільйонів гривень до державного бюджету, додаткові знижки є взагалі подарунком з неба. А тепер запитання до Борисполя: скільки недоотримує держава через надкомфортні умови для МАУ?!”, - написав він.

Вочевидь, міністр таки переконаний, що ірландцям “підрізали крила”, аби не образити компанію Коломойського, для якої “Бориспіль” є базовим аеропортом. Пізніше Омелян заявив, що Ryanair скоріш за все у понеділок заявить про вихід з України.

Після цього на офіційному сайті авіаперевізника зникла можливість замовити квитки з Києва та навіть зі Львова, який у протистоянні взагалі участі не брав. Офіційна заява від Ryanair з'явилася вже ввечері.

"Ryanair оголошує, що скасовує свій запланований прихід в Україну після того, як київський аеропорт не виконав угоду, досягнуту в Міністерстві інфраструктури з посадовими особами аеропорту та нинішнім генеральним директором аеропорту паном Рябікіним у березні цього року", - йдеться в повідомленні.

У Ryanair відзначили, що аеропорт "Бориспіль" став на сторону авіакомпаній з високими тарифами, включаючи "Міжнародні авіалінії України", і позбавив українських пасажирів доступу до дешевих авіаквитків.

"В результаті у Ryanair немає вибору, окрім як скасувати 4 нових київських маршрути та 7 нових львівських маршрутів, що призведе до втрати більше 500 000 пасажирів і 400 робочих місць", - додали в компанії.

Ryanair приносить вибачення перед клієнтами, які вже забронювали рейси. Їм повернуть кошти за квитки.

У одному із перших інтерв’ю після виходу на український ринок авіаперевезень виданню Mind, віце-президент компанії Девід О’Браєн чітко пояснив за яких умов Ryanair може піти з України:

“Ми дуже рідко приймаємо рішення покинути ринок... Змусити нас піти можуть лише політичні чи фіскальні рішення уряду або ж груба політика аеропортів-монополістів”.

Разделы :
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl + Enter

КОМЕНТАРІ

18.11.2018, 10:53
Добавить
Система Orphus