НАБУ звітує: послання до корупціонерів і звернення до влади у 10 пунктах

Директор антикорупційного бюро у своїй доповіді зупинився на кількох резонансних справах цього року, а також розказав про проблеми і очікування від влади.
Прес-служба НАБУ
10 августа 201717:55

10 серпня директор Національного антикорупційного бюро Артем Ситник прозвітував про півроку роботи очолюваного ним органу. Згідно з законом, таких звітів має бути два на рік.

У статистиці від НАБУ станом на 30 червня 2017 року такі цифри: 371 відкрите провадження, 219 повідомлень про підозру, стосовно 121 особи складено обвинувальний акт, 78 справ передано до суду і 16 вироків у них які вже набрали законної сили.

За словами Ситника, бюро розслідує злочини, які в сумі завдали 87,1 мільярдів гривень збитків. При цьому діяльність антикорупційного органу попередила розкрадання майже 900 мільйонів гривень. Водночас, понад 130 мільйонів було відшкодовано, а 21 мільйон - конфіскований за рішенням суду.

Директор антикорупційного бюро у своїй доповіді зупинився на кількох резонансних справах цього року, а також розказав про проблеми і очікування від влади. INSIDER записав найголовніші цитати Ситника.

Про “бурштинову справу”

У справі спрацював інститут офіцерів під прикриттям (мова іде про агента Катерину - ред.). Він створювався фактично з нуля. Це була складна праця. Перша операція, яка була проведена, виявилася вдалою, незважаючи на істерію, яку деякі фігуранти власштовують у ЗМІ. За підтримки наших партнерів з ФБР ми вважаємо, що справа є прикладом реалізації цього нового інституту. Справа є прикладом політичної корупції. Вона показує чим займаються окремі народні обранці в парламенті, коли за один підпис, навіть не вникаючи у те що підписується, даються кошти які дали б змогу декілька років виплачувати пенсію пенсіонерам.

 

Про справу Романа Насірова

Ця справа також знакова, тому що показала всім, що недоторканих в Україні зараз немає. Кожен, хто скоїв правопорушення, повинен усвідомлювати, що його можуть затримувати. І ніякі сили з ніяких партій не можуть вплинути, окрім закону. У нас по цій справі була спроба саботажу з боку судової системи і втручання громадянського суспільства врятувало ситуацію. Все ж таки судді повернулися на роботу і почали виконувати свої функції - розглядали запобіжний захід. Зараз ця справа закінчена.

Квазіексперти на всіх каналах кричали, що ця справа неперспективна, підозрювані кричали, що справа непереспективна. Коли ми вийшли на стадію ознайомлення з матеріалами справи, люди які найбільше кричали, що готові за день передати справу до суду і довести свою невинуватість, почали дуже повільно знайомитися з матеріалами. Те, що говориться в соцмережах дуже протирічить тому, що говориться в кабінеті детектива. Я думаю, що у фігурантів є величезні побоювання передавати цю справу до суду, тому я не виключаю того що ми з прокуророами САП будемо ініціювати питання обмеження ознайомлення з матеріалами провадження в разі затягування захистом.

 Фото - прес-служба НАБУ

З іншого боку ми бачили просто ганебний приклад відмови в обґрунтованому клопотанні детектива про стягнення 100 мільйонів застави. За наявності очевидних ознак невиконання зобов'язаня, які були покладені на підозрюваного рішенням суду, суд відмовив у стягненні цих коштів. Це не сприяло діалогу з нашими закордонними партнерами, які давали нам інформацію, яку прокурори в подальшому передавали в суд. І по-друге, це в зайвий раз доказує, що закінчення реформування судової гілки влади без створення антикорупційного суду призведе до того, що такі проблеми у нас будуть постійно тривати.

Про справу Миколи Мартиненка

Справа про Східний ГЗК показує проблеми політичної корупції. У нас є зараз велика кількість державних підприємств, які є стратегічними, які могли принести в бюджет колосальні кошти. Але ці кошти вимиваються і в подальшому використовуються для формування певних фракцій в парламенті, які потім кричать що НАБУ займається переслідуванням. Ми можемо тільки одне на це сказати: не крадіть і ніхто не буде переслідувати. Ці кошти використовуються для політичних сегментів і піар заходів, поведінка одного екс-нардепа яскраво це демострує.

По цій справі ми стикнулися з тим, що нардепи замість виконання своїх обов'язків прийшли в суд, своєю ганебною поведінкою впливали на рішення суду. Прийшло три діючих міністра, почали брати на поруки замість того щоб виконувати в робочий час свої прямі функції. Ми чекали що НАЗК дасть якесь заключення з приводу конфлікту інтересів, але поки не дочекалися, але знаємо, що вони там вже почали перевірку. Хотілося б передати всім, хто займається корупцією на держаних підприємствах, що цей сектор в зоні нашої постійної уваги і всі затримання викопосадовців були пов'язані з цим сектором. Ми зараз пройшлись по всіх великих підприємствах і по деяким вдалося ліквідувати ці схеми. Прикладом є “Украгазвидобування”, де менеджмент налаштований на ліквідацією цих схем. Я неодноразово приводив цю цифру, коли за 3 роки було 25 мільйонів прибутку від свердловин, а після ліквідації схеми за 9 місяців більше 1 мільярда прибутку.

Про оборонний сектор

Ми не залишаємо поза увагою оборонний сектор. Справа щодо Львівського бронетанкового заводу це тільки початок  і зараз на підході ще ряд кримінальних проваджень. Мене як директора робота в цьому напрямку не дуже задовольняє і мною було прийнято рішення що після доукомплектування детективів цим буде займатись окремий сектор і ціла команда буде напрацьовувати матеріали.

Зараз є окремі матеріали і ви найближчим часом про них почуєте.

 

Про “стіну”

Нещодавно було реалізовано провадження щодо проекту стіна. Це результат роботи по певній ділянці, але ми ще не все відпрацювали. Всі перерахування ми ще не дослідили. Зараз -  це ті кошти які перераховувалися по підробленим актам і перетворилися в готівку. Але розслідування тримає і  виключати появу нових підозрюваних я не буду.

Про виклики перед НАБУ

Я не буду говорити про необхідність надання прослуховування. Народні депутати настільки перелякані недавніми затриманнями, що не впевнений, що закон буде прийнятий.

І НАБУ і САП мають проблеми в судах. Без суду всі наші зусилля не будуть мати ніякого значення. Я скажу як громадянин і виборень. Це тест для нашої влади. Не кричати по ефірах, що ми пухнасті, а НАБУ займається переслідуваннями, а дійсно довести, що ви маєте бачення завершити антикорупційну реформу і дати можливість прийти інвесторам в Україну і займатися прозорим бізнесом, а не тим що відбувається на державних підприємствах. Осінь є вирішальною для парламенту, для влади щодо створення цього суду. Зараз в черговий раз намагаються обманути наших партнерів якимись окремими палатами (в судах - ред.), які призведуть до ще гіршої ситуації ніж ми маємо зараз.

Я публічно звертаюся до нашої влади, до парламенту подумати про державу, подумати про країну і все ж таки не займатися обманом і якимись інсинуаціями і маніпуляціями з теми антикорупціного суду. Або довести що слова про “ми налаштовані на боротьбу з корупцією” - це не тільки слова а реальні наміри, або визнати те, що ви боїтеся створити суд, який поставить крапку у тих справах, які вже є.

Те що ми бачимо - іде тактика затягування справ. Перенесояться на 2-3 місяці. Такими темпами справи будуть розглядатися по 2-3 роки. Це не влаштовує ні нас, ні країну.

Про справи на НАБУ

Коли ми з колегами в НАБУ проводимо наради, ми виходимо з того, що відносно кожного з нас проводиться НСРД (негласні слідчі (розшукові) дії - ред.). Це може говорити про тиск чи не тиск, але ми говоримо про це, як невід'ємну частину нашої роботи. Постійно бути під візуальним спостереженням. Якщо ми будемо нецікаві, значить ми щось неправильно робимо. Але ми цікаві, провадження кожен день реєтруються щодо нас. Я вважаю це нормальним результатом нашої роботи

Іноді провадження стосуються таких моментів - як щодо першого заступника і його громадянства (Гізо Углаву - ред.). Дійсно смішні провадження. Тут я вважаю, що це окремий тиск на окрему персоналію, але вцілому ми спокійно до цього ставимося.

Про агента Катерину

З нею все добре. Є певне коло службових обов'язків людина на мою думку справилася з роботою на відмінно. Я не можу обговорювати подальші завдання.

Про затримки в судах

Ми з прокуроратурою сформували антирейтинг справ які довго перебувають в судах. Наприклад ОПЗ. Стратегічне підприємство, на грані банкрутства, зупинене зараз. Справа призначається один раз на два місяці - це суд. Потім справа переводиться в закритий режим, щоб журналісти не прийшли  - це знову ж  суд. Потім в останній день своїх повноважень голова ФГДМ пише лист і відмовляться від позову про стягнення на користь держави коштів - це вже службові особи. Потім нинішній виконувач обов'язків керівника підприємства пише, що нам взагалі не спричинено збитків, 300 мільйонів це вже не збитки - це вже менеджмент ОПЗ.

Але все ж таки визначальними тут є дії суду. Справу в такому темпі нереально розглянути. Навіть якщо не брати до уваги корупційну складову, виключно об’єктивно дуже складно уявити коли вона буде закінчена.

Такі темпи демотивують і наших працівників також.

 Фото - прес-служба НАБУ

Є елементарні  справи - працівник ГПУ дав хабар за працевлаштування в НАБУ. З травня 2016 року немає рішення в суді. Чи виправдайте, чи засудіть. Неможливо по такій простій справі так довго слухати.

Справа Пасічника з весни 2016 знаходиться без руху.

Справу щодо частини злочинної організації Онищенка направили в суд. Фактично суду було цікаво одне - випустити Постного. Вони пробували, не випустили в Києві, випустили у Львові. Зараз направили в апеляційний суд для визначення підсудності.

Ми не виключаємо що в нашій роботі є певні помилки. Але навіть якщо ми будемо ідеально виконувати свою роботу, якщо прокуратура буде ідеально виконувати свою роботу, але якщо буде такий підхід в судах, фінальна стадія вироку і повернення коштів - це все залежить від судів. А в судах ситуація дуже погана. Ось Верховний суд заявляє що нам не потрібний антикорупційний суд. Можливо, вам і не потрібно. Але ті справи, які вже започатковані, вони без антикорупційного суду прогресу не будуть мати.

Про аудитора для НАБУ

Я відчуваю не стільки тиск, а сором. Я сподіваюся, що рішення цієї аудиторської комісії буде мати якусь легітимність і довіру з боку партнерів. Мені воно нагадує серіал. Людина не може пояснити звідки взялася але вже може перевіряти і давати свої  висновки. Сподіваюся, що восени ситуація зміниться і все ж таки буде сформована комісія, яка буде проводити цю роботу.

 

Разделы :
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl + Enter

КОМЕНТАРІ

14.11.2018, 23:45
Добавить

ГЛАВНАЯ ПОЛОСА

    • 31 марта 2020

    Land Rover, Lexus и элитные часы: что задекларировал новый глава Минздрава

     
    • 31 марта 2020

    Авто за миллион гривен и наличные: что задекларировал новый заместитель Венедиктовой

     
    • 30 марта 2020

    Рада поддержала "антиколомойський" законопроект

     
    • 30 марта 2020

    Рада со второй попытки избрала руководителей Минздрава и Минстерства финансов

     
Система Orphus