Четвер у Раді мав стати реформаторським днем. У порядку денному значилися два законопроекти про медичну реформу, законопроект про зменшення кількості комітетів парламенту та про суддів Конституційного суду.
Останні два були провалені через конфлікт інтересів, але депутатам вдалося напівкрок до реалізації медичної реформи. Та й то зі скандалом.
Законопроект "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів" був винесений новою командою МОЗ на публічне обговорення 10 березня цього року.
Його головною метою було відв’язати фінансування від закладу і прикріпити до пацієнта, який сам зможе обирати лікаря, і тим самим підтримати достойних представників професії.
"Це велика проблема в Україні, бо ми брешемо. Ми кажемо, що медицина є безкоштовною, а вона такою не є. Ми всі платимо за все. Замість того, щоб собі брехати і казати, що ми маємо безоплатну медицину, говорімо правду: ми маємо кошти в державному бюджеті, які неефективно використовуються. Ми пропонуємо систему, де кожен з нас матиме гарантовано допомогу на первинній ланці, екстрену та паліативну допомогу безкоштовно. Коли ми йдемо в лікарню, то багато послуг будуть надаватися безкоштовно, а будуть і такі, де треба буде доплатити, бо держава не має досить коштів", – заявляла неодноразово виконувач обов’язків міністра охорони здоров’я.
Втім реформаторська ініціатива Уляни Супрун зустріла супротив на рівні комітету та окремих депутатів, і в травні законопроект навіть не був включений до порядку денного.
Колишній міністр, а нині депутат Олег Мусій, звинуватив Супрун у спробі створити "корупційного монстра", і пообіцяв подати свій проект реформи.
Слід зауважити, що так відбувалось уже не вперше.
"За міністра Квіташвілі ключові зміни саботували переважно Богомолець і Мусій. Вони відверто не хотіли погоджувати пропозиції саме ті, що йшли саме від Олександра (Квіташвілі – ред.). Бувало, доходило до абсурдного. Законопроекти прямо перед журналістськими камерами відправляли на доопрацювання, потім самі ж їх ніби-то доопрацьовували, а насправді – просто міняли місцями деякі пункти і потім казали, що змінили мало не все. Це виглядало комічно. Бо ж люди все бачать. Часу згаяно було багато", - розповідало INSIDER джерело у МОЗ при підготовці першого матеріалу про реформу.
Щоб отримати підтримку реформи Супрун стала шукати не лише підтримки громадськості – через руханку під Верховною Радою та масовий флешмоб у Facebook я вимагаю медичної реформи, але й через вплив президента.
Так, під час останньої ради реформ 2 червня Петро Порошенко звернувся до парламенту із закликом розглянути доопрацьовані законопроекти до завершення поточної сесії.
Мова йшла про вже згаданий проект "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів" та зміни в бюджетний кодекс, які мали б його фінансово забезпечити. Їх допрацьовувала робоча група на чолі з заступником глави фракції БПП Сергієм Березенком.
У середу законопроекти 6327 і 6329 пройшли схвалення бюджетного комітету та комітету з питань соціальної політики, але не профільного.
Презентація законопроекту Уляною Супрун у залі була досить короткою. Хоча ще напередодні більшість депутатів з якими говорили INSIDER мали безліч обивательских питань, як ця реформа буде діяти, куди і як ітимуть гроші.
"Перше – це стандарти лікування. Ми переходимо на міжнародні постанови лікування і діагностику. Це підтримує більше 50 відсотків громадян. Друге – вибір. Національна служба здоров'я – оператор, який створюємо, заплатить з казначейських рахунків лікарні або лікарню, яку обрала людину і де їй надали якісні послуги. Це є принцип: гроші йдуть за пацієнтом. Його підтримує більше 80 відсотків громадян. І третє – захист. Ми вводимо державний гарантований пакет, чіткі законодавчі гарантії однакові для всіх незалежно від матеріального стану. Це підтримує 90 відсотків громадян", - заявила з трибуни Супрун.
Одразу після неї слово отримав Мусій як автор альтернативного законопроекту. Він звинуватив свою наступницю в МОЗ в тому, що вона хоче цим законопроектом "побудувати нові корупційні схеми", а саме централізувати кошти під державну закупівельну агенцію- Національну службу здоров'я.
![]() |
фото Богдана Бортакова, Букви |
"І до нього, на превеликий жаль, причетні "грантоїди", які сидять від мене зліва і кричать "ганьба", тому що вони в схемах знищення народу України. Ви в цих схемах і на вас буде відповідальність, якщо завтра, не дай Боже, парламент ухвалить хоча би навіть в першому читанні без доопрацювання надзвичайно серйозний документ, який передбачає централізацію всіх грошей – 80 мільярдів", - заявив Мусій.
Саме до новостворюваного органу, який розподілятиме кошти, було найбільше претензій депутатів.
Юлія Тимошенко назвала реформу спробою створити нову годівницю.
"Забирають у регіонів всі гроші і створюють корупційну годівницю 80 мільярдів гривень, де будуть знову спилювати гроші і на ліки люди нічого не отримають. Я знаю, що за цю реформу проплачені гранти. Не голосуйте! Це проти українського народу! Але реформу робити треба – іншу і на базі Комітету по охорони здоров'я, а не тих маріонеток, які готові підняти руку за будь-що", - заявила лідер "Батьківщини".
Представник Опоболоку побачив в законопроекті порушення Конституції в плані права на безкоштовну медицину, а також порушення регламенту при розгляді.
Лідер "Волі народу" Ярослав Москаленко натомість заявив, що закладені в законопроекті механізми не зможуть діяти в селі.
"У мене величезні сумніви, що з 1 січня 2018 року він буде впроваджений, і я вам скажу, чому. Поїдьте у віддалені села і подивіться, що там робиться. Матеріально-технічне забезпечення на нулі. Де вони візьмуть медикаменти, щоб обслужити людину? А тільки після обслуговування за цим законом зможе медичний заклад отримати кошти", - заявив депутат.
Ще один пункт, до якого в депутатів було багато зауважень – це співоплата послуг.
"Постачальники медичних послуг мають право вимагати від пацієнтів оплатити чи забезпечення оплати тарифу співоплати за надані таким пацієнтам медичні послуги та лікарські засоби". Ще раз зачитаю – "вимагати". А якщо у людини немає коштів, то вони повинні помирати, - заявив Валерій Дубіль з "Батьківщини".
![]() |
фото прес-служби "Батьківщини" |
Виступи критиків завершила Ольга Богомолець , яка заявила, що комітет не підтримав законопроект, бо "Міністерство охорони здоров'я і Кабмін не спромоглися за останній рік дати відповідь на запитання: що буде входити в базовий гарантований пакет медичної допомоги, скільки коштує ця допомога, скільки потрібно буде платити людям по співоплаті".
"Будуть позбавлені права просто попасти в лікарню психічнохворі, люди не зможуть отримати довідку про розтин, тому що Патологоанатомічна служба не відноситься ні до чого, що гарантує держава. Породіллі, діти, діти-сироти, діти з вадами розвитку, не зможуть попасти на планову операцію, діти-сироти, інваліди, пенсіонери, всі будуть зобов'язані доплачувати. Питання: скільки. Давайте зрозуміємо, що ви хочете, за що ви хочете проголосувати, якого кота в мішку купити, що ви пропонуєте українським громадянам?", - заявила Богомолець.
Захищали медреформу депутати від БПП, Народного фронту і Самопомочі. В основному вони закликали визнати, що в Україні давно вже не безоплатна медицина і почати її виводити з корупційної тіні.
"Тому що коли ми говоримо про безкоштовну медицину, підіть "зеленку" знайдіть безкоштовно в сучасній нашій лікарні. "Зеленку" і бинт, вам безкоштовно його не дадуть. Не дай Боже, у вас пологи стануться раніше часу. Ви собі уявляєте безкоштовні пологи, які в нас гарантовані нібито Конституцією? Нема цього", - заявила Вікторія Сюмар.
"Єдина мета цього законопроекту – це забезпечити чесне надходження грошей з державного бюджету до лікаря, до пацієнта, до конкретної лікарні! Щоб лікар не був злодієм в цій державі! А якщо до нього черга, то мав змогу заробити чесно в цій державі і надати послугу.", - додав представник "Самопомочі" Андрій Журжій.
Найяскравішим був виступ Віктора Пинзеника, який пояснив все на прикладі пляшки з водою.[L]
![]() |
фото Богдана Бортакова |
"Я взяв у руки пляшку. Ви йдете в магазин, вас не просять заплатити спочатку за короб, потім за пляшку, а потім прийдеш, наллємо тобі води. Ви купуєте готовий кінцевий продукт. Логіка цього закону полягає в наступному: ми припиняємо фінансувати процес, короб, пляшку, воду і так далі, ми переходимо, пробуємо перейти на оплату кінцевого продукту. Це те, що створює стимули для саморозвитку. Система вмирає, вона не має жодних стимулів, якби лікар не працював, якби не лікував, ми даємо можливість зробити перший крок для вибору пацієнтами закладів для лікування", - заявив депутат від БПП.
В результаті з першої спроби законопроект підтримали 224 депутати – 112 від БПП, 61 від Народного фронту, 24 – Самопомочі, 10 – Волі народу, 14 позафракційних і 3 радикали.
Спроба повернутися до голосування теж не дала результатів і лише після умовлянь Сергія Березенка депутати таки повернулись до розгляду.
В цей же час трибуну заблокували соратники Олега Ляшка, які звинуватили колег у кнопкодавстві. За їх словами, депутата Вітка не було в залі.
Спікер попросив вилучити картку Вітка і поставив законопроект на голосування. На табло з’явились бажані 227. БПП мобілізував за цей час ще 5 своїх депутатів, НФ – трьох, але не голосувало вже кілька позафракційних і соратників Москаленка.
Віце-спікер Ірина Геращенко побігла обіймати Уляну Супрун. Тим часом біля трибуни Ляшко і соратники кричали, що мінімум 5 депутатів, які проголосували не було в залі. Це - Вітко, Гіршфельд, Микитась, Алексєєв і Фурсін.
Після голосування представник "Батьківщини" Сергій Власенко натякнув на подвійні стандарти "Самопомочі" при голосуванні і попросив колег, якщо зараз вони не побачили кнопкодавства і порушень регламенту, більше не присікуватись через це до спікера Андрія Парубія.
![]() |
фото Богдана Бортакова |
На друге читання законопроект має повернутися в Раду вже за два тижні.
А от його законопроект-сателіт, яким мали внестися зміни в бюджетний кодекс, чекала гірша доля.
Депутати мажоритарники не сприйняли, що цим законопроектом знищується медична субвенція, яка виділялась завдяки децентралізації органам місцевого самоврядування, і знову поверталась під центральне управління.
"Первинна ланка медицини через хронічне і системне недофінансування була поставлена на межу виживання. Що пропонується цими законами? Цими законами пропонується по суті "добити" первинну ланку медицини. Прийняттям цих законів ми пропонуємо забрати цю медичну субвенцію на центральний орган виконавчої влади. Чим по суті "вбити" не тільки процес децентралізації, але й по суті "вбити" мотивацію в об'єднаних територіальних громад розвивати медичну послугу і надавати більш якісну", - заявив Юрій Соловей з БПП.
В результаті законопроект отримав лише 163 голоси. Депутати не погодились навіть відправити його на допрацювання і він вважається відхиленим.
Втім це не дуже засмутило в.о. міністра, і вона пообіцяла напрацювати новий. Адже концепція вже пройшла перше схвалення.