Головні тези з виступу Гонтаревої в Раді

Очільник Нацбанку розповіла про кризу в країні, ситуацію з курсом і резервами та поскаржилася на низьку зарплатню
16 января 201516:59

Голова Національного банку Валерія Гонтарева 16 січня нарешті виступила у Верховній Раді. Депутати давно чекали на її звіт. Проте під час самого виступу зал засідань парламенту був напівпорожній. А та частина обранців народу, що були присутні, займалися своїми справами.

Під час запитань до голови НБУ нардепи продемонстрували низький рівень вихованості та високий рівень популізму. На початку виступу Гонтаревої депутат Олег Ляшко (Радикальна партія) підійшов до голови НБУ та закидав її фальшивими доларами (відео - Влад Содель). 

INSIDER записав найважливіші тези з виступу Гонтаревої.

Про фінансову кризу

Каталізатором нинішньої фінансової кризи стала спочатку анексія Криму, а потім і справжня кривава війна на Донбасі. Звідси і депресія економічної активності, і погіршення стану державних фінансів. Як наслідок – напруження на грошово-кредитному ринку, зниження довіри до банківської системи та національної валюти.

У цифрах це падіння ВВП - 7,5% у 2014 році, девальвація гривні - майже 100%, інфляція - 25%, втрата третини депозитів банківською системою та найнижчий з 2009 року рівень міжнародних резервів країни - до $7,5 млрд.

Війна – це насамперед величезні бюджетні витрати, це паніка населення і бізнесу, це реальна втрата територій і промисловості.

Країна пережила дві хвилі девальвації. Причини: дефіцит рахунку поточних операцій платіжного балансу сягнув у 2013 році $16,5 млрд та 9% ВВП. На підтримку штучного курсу гривні на рівні 8 було витрачено майже $23 млрд валютних резервів, включаючи $4 млрд у січні та лютому минулого року.

Економіці це не допомогло. Реальний ВВП України за шість років не досяг навіть рівня 2008-го. Тому ще на початку минулого року було зрозуміло: далі йти нікуди – попереду фінансова прірва.

Фіксований курс гривні, який вбивав конкурентоспроможність нашої економіки, не давав економічного сенсу ні зростанню нашого експорту, ні розбудові імпортозаміщення, ні впровадженню енергоощадних технологій – це і був спрямований шлях до цієї фінансової прірви.

Про підтримку державного бюджету минулого року

НБУ підтримував держбюджет країни, яка веде військові дії. За це ми маємо багато критики.

Дефіцит державного бюджету становив 63 млрд грн, який був практично профінансований Національним банком через купівлю державних цінних паперів. Тому що кошти Міжнародного валютного фонду й інших міжнародних кредиторів у розмірі $9 млрд були витрачені на повернення старих боргів.

Фото: прес-служба НБУ

Більш ніж 20 млрд грн з цієї суми пішло на потреби армії для проведення АТО, решту витрачено винятково на захищені статті бюджету - виплати зарплат і пенсій.

Хто ще міг це зробити? Ринки капіталу для країни в стані війни закриті, і ніхто з інвесторів цього зробити не зміг би.   

$8,6 млрд було продано з резервів країни на потреби НАК "Нафтогаз України". Уряд збільшив статутний фонд НАКу на суму 104 млрд грн, які "Нафтогаз" витратив на закупівлю газу та на розрахунки за старими боргами як з "Газпромом" на $3,1 млрд, так і за євробондами на суму $1,7 млрд.

Ці кошти ніколи не виходили на ринок і не спричиняли тиску на курс гривні. Тому рівень валютних резервів сягнув мінімального рівня з 2009 року і зараз становить $7,5 млрд.

При цьому Національний банк удвічі збільшив свій портфель ОВДП, який на кінець року становив 317 млрд грн, або більш ніж 70% усіх локальних запозичень уряду, та загалом профінансував уряд і "Нафтогаз" на суму 175 млрд грн - майже на 40% доходів зведеного бюджету країни.

Про закриття банків

Ми свідомо виводимо з ринку проблемні банки, так би мовити, мертві неплатоспроможні банки, а також банки, що займалися відмиванням коштів.

За 2014 рік із ринку було виведено 33 банки та передано до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, з них 7 – за порушення банківського законодавства у сфері незаконного відмивання коштів.

Щодо решти, ми посилено контролюємо ситуацію, проводимо щотижневі наради з 40 найбільшими банками, які становлять 85% відсотків нашої банківської системи.

Призначили кураторів у 40 банків. Підвищили вимоги до капіталу нових банків до 500 млн грн та затвердили план підвищення власного капіталу банків із мінімального 120 до 500 млн грн.

Провели стрес-тестування найбільших 35 банків і переходимо до наступного етапу стрес-тестування решти банків. Докапіталізації потребують 18 установ на загальну суму 66 млрд грн.

Фото: прес-служба НБУ

Більшість власників цих банків уже розробили, а Нацбанк – затвердив плани докапіталізації.

Ті ж власники, які все ще сподіваються на бездонний держбюджет України, помиляються. Зайвих ресурсів у держави немає. І тільки системні банки, які відповідають жорстким критеріям, можуть сподіватися на державну підтримку.

Про рефінансування банків

За час мого перебування на посаді банки повернули НБУ рефінансування більше, ніж отримали, і це при тому, що наприкінці вересня у зв’язку з ситуацією на Донбасі ми оголосили "банківські канікули" на три місяці.

До мого приходу в НБУ банкам було надано з початку 2014 року 35,6 млрд грн. Наприкінці року ця цифра становила 34 млрд грн. За мою каденцію повернення рефінансування було на один мільярд більше, ніж видано з початку 2014 року. Тому коли я чую, що НБУ за останній тиждень надав банкам 90 млрд грн, то хочу поінформувати: залишок за кредитами рефінансування, виданими за всю історію незалежності, становить 110 млрд грн, або 7% ВВП. Левову частку цих кредитів було надано впродовж 2008-2013 років та досі не повернено до НБУ.

Значна частина обсягів із підтримки ліквідності банків, унаслідок відпливу вкладів, трансформувалася в готівку поза банками. Її обсяг збільшився на 19%, але ріст монетарної бази в 2014 році становив 10,2% - або 31 млрд. Тому за всю історію емісія гривні становить 338 млрд грн.

Про плани на 2015 рік

Перш за все – цінова стабільність у державі. Для цього потрібно переходити до режиму інфляційного таргетування, але для нього мають бути передумови. По-перше, потрібно зупинити фіскальне домінування. Це не правильна монетарна політика, це політика бюджетного та нафтогазового таргетування. Тому монетарна політика на 2015 рік із боку НБУ буде дуже виважена. НБУ планує збільшення монетарної бази на 27%, або на 91 млрд грн, та готовий надати підтримку уряду, Фонду гарантування вкладів та банківській системі тільки в цих межах. Розраховано це на прогнозі інфляції 17,2%. Головне, що хочу сказати: НБУ буде продовжувати використовувати систему гнучкого обмінного курсу, тому в нас ніколи вже не буде фіксованого обмінного курсу.

Про майбутнє курсу гривні

Щойно ми отримали гарантії уряду США на $2 млрд, ЄС оголосив про свою готовність надати Україні 1,8 млрд євро фінансової допомоги. Зараз ми активуємо своп-лінію з Китаєм на суму $2,4 млрд, яку можна використати для фінансування торгових контрактів. Усе це дозволить нам значно збільшити наші валютні резерви і стабілізувати ситуацію в економіці. І тому ми не прогнозуємо знецінення гривні в подальшому, а при стабілізації ситуації сподіваємося навіть на її укріплення у середньостроковій перспективі.

Про існування офіційного та тіньового курсу гривні до долара

Коли в країні є дефіцит валюти і коли НБУ не має можливості робити інтервенції в значних пропорціях, то центробанк впроваджує адміністративні межі й це болюче для ринку. Тому доки будуть діяти адміністративні обмеження, доти існуватимуть компанії, які намагатимуться їх обійти. У нас надзвичайно низька ліквідність валютного ринку і величезний попит на валюту. Головне завдання, щоб у нас був один курс – реальний та ефективний. Сподіваюся, коли міжнародні організації оголосять про надання Україні значної фінансової допомоги, ми знайдемо врівноважений курс.

Про зменшення золотовалютних резервів  

Коли я прийшла на посаду, то резерви були $16 млрд. З них $8,6 млрд було продано напряму НАК "Нафтогаз України". Ще $1,3 млрд було продано через інтервенції на підтримку курсу гривні у вересні-жовтні 2014 року.

Про наповнення бюджету

Прогнозований прибуток НБУ за цей рік становитиме 65 млрд грн. НБУ не заперечує проти перерахування цього прибутку до державного бюджету.

Про заробітну плату та купівлю доларів

Ви поставили дуже легке питання про заробітну плату голови НБУ (один із депутатів запитав про зарплатню голови НБУ), ви ж її обмежили на рівні 7 мінімальних зарплат. Я не погоджуюся з такою зарплатою. Не погоджуюся ні я, ні правління НБУ, ні голови департаментів. Вона становить 10 тис. грн на місяць. Сподіваємося, що Верховна Рада змінить ці обмеження.

Де купити валюту? Валюту купувати не потрібно, тому що кожен, хто хоче її купити, створює паніку. Якщо ви їдете за кордон, то використовуйте свою банківську картку.

Про підвищення облікової ставки

Для запобігання розвитку інфляції, яку ми прогнозуємо на рівні 17% на 2015 рік, наш монетарний комітет навіть розглядає можливості підвищити облікову ставку (зараз 14%). Бо коли ми говоримо про національну валюту, то це стабільність наших цін.

(Вартість кредитів, які надаються банкам від НБУ, залежить від розміру облікової ставки. Облікова ставка є базовим індикатором оцінки вартості грошей. Цей показник не може бути нижчим рівня інфляції, - INSIDER.)

Разделы :
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl + Enter

КОМЕНТАРІ

  • Старші люди пам'ятають колись Павлов давав руку відрубати , запевняючи, що з радянським рублем все буде добре, а через деякий час отримали фантики. Голові Нацбанку ніхто не вірить ось в чому проблема. Тільки чомусь проблема не в неї, а у народу!

20.11.2018, 12:35
Добавить

ГЛАВНАЯ ПОЛОСА

    • 21 сентября 2019

    Члены "Демократической сокиры" обратились в миграционную службу относительно тройного гражданства Коломойского

     
    • 18 сентября 2019

    В Киеве поблагодарили бывшего директора Украинского института национальной памяти Вятровича

     
    • 16 сентября 2019

    Строительный конфликт в Киеве с участием "Правого сектора" и "Азова": что случилось

     
    • 12 сентября 2019

    Двоє військових загинули в зоні ООС

     
Система Orphus