Кодекс розбрату. За що воюють регулятор та “Нафтогаз”

Нещодавня закрита зустріч “наківців” із новообраним складом регулятора, за свідченнями присутніх, пройшла вельми не конструктивно.
6 июля 201812:35

Вже два місяці газовий ринок в Україні повинен працювати за новими правилами, принаймні у тестовому режимі. Проте не склалося: переходу на добове балансування в існуючих умовах опираються насамперед НАК “Нафтогаз України” та її дочірня компанія “Укртрансгаз”.

Ми детально розповідали про суть реформи, переваги і ризики від її блокування у матеріалі “Сиділи на трубі. Хто заблокував реформу газового ринку”. Незважаючи на вимоги регулятора, учасників ринку та міжнародних партнерів, оператор газотранспортної системи (ГТС) з того часу майже не просунувся у напрямку запуску добового балансування.

За чинною постановою НКРЕКП, повноцінно ринок має перейти на нову модель вже за місяць – 1 серпня. Якщо наприкінці весни ключовою проблемою, яка стоїть на заваді цьому процесу, неофіційно називали непрацюючу електронну платформу для балансування, то тепер НАК не влаштовує кодекс ГТС.

У “Нафтогазі” вважають, що під прикриттям реформи зацікавлені сторони намагаються легалізувати крадіжки ресурсу облгазами, а балансування системи перекласти на плечі НАКу.

Що стоїть на заваді реформі, дізнавався INSIDER.

Балансування для Фірташа

В перший день серпня вступить в дію нова редакція Кодексу газотранспортної системи. Тоді ж повноцінно має запрацювати добове балансування ринку газу. Очікується, що такий крок призведе до появи реальної конкуренції та зниження ціни для споживачів.

За балансування та транспортування газу в системі відповідає “Укртрансгаз”, на місцях до кінцевих споживачів його доставляють оператори газорозподільчих мереж – так звані “облгази”, більшість з яких належить олігарху Дмитру Фірташу.

Щоби контролювати процес щодобово – УТГ потрібна спеціальна електронна система. Вона була розроблена і передана на баланс компанії ще наприкінці минулого року. Угорський вендор IP-Systems доробив необхідні модулі, тож, за свідченнями учасників ринку, система повністю готова до використання.

Наприкінці квітня в УТГ неофіційно заявили, що система не готова, це нібито підтвердив і звіт Ernst&Young, хоча у аудиторів насправді були претензії не до самої системи, а до проектного менеджменту.

Зрештою, цей документ в широкі маси так ніхто і не запустив, зате 3 липня стало відомо, що “Укртрансгаз” попросив Секретаріат Енергетичного Співтовариства вирішити суперечку із НКРЕКП щодо нового кодексу ГТС. Власне, це знову ставить під питання терміни запуску добового балансування.

Розгрібаючи стоси взаємних звинувачень “Нафтогазу” і НКРЕКП, можна відносно точно сформулювати їхню суть. НАК вважає, що регулятор мав прийняти європейський кодекс ГТС, додавши туди норму про можливість зміни постачальника, однак комісія на базі цього проекту створила власний кодекс.

Основні претензії УТГ полягають у наступному: підміна понять “послуга балансування” та “несанкціонований відбір”, ретроспективний підхід до визначення розміру фінансового забезпечення, відсутність умов для функціонування газової біржі, заборона вільного ринку потужностей на внутрішніх точках виходу з ГТС, відсутність прозорої та збалансованої тарифної методології регулятора.

“Наша боротьба з приватними посередниками, які монополізували весь роздрібний ринок газу, більшість з яких контролює Фірташ, значно ускладнює їм життя. Тому вони вигадують все нові схеми, для того, щоб продовжувати красти у Нафтогазу, у держави, у українців. Зараз у них нова фішка – “добове балансування””, – написав у Facebook комерційний директор НАК Юрій Вітренко.

В інтерв’ю РБК-Україна він розповів, що на ринку існує проблема ціною у 27,5 мільярдів гривень – несанкціоновані відбори газу облгазами нібито для теплокомуненерго (ТКЕ), які під виглядом “небалансів” намагаються записати на “Нафтогаз”. Мовляв, ця корупційна схема легалізована у новому кодексі.

Облгази також можуть відбирати газ для підприємств та комерційних установ, записуючи його як ресурс для ТКЕ за пільговою ціною. На сьогодні тільки вони знають, кому і скільки газу поставляється фізично.

Власне, задля вирішення цієї ситуації в законопроекті про нацбезпеку минулого пленарного тижня з’явилася правка про передачу абонентської бази споживачів газу до “Нафтогазу”. Ця норма була відхилена. Як пояснили депутати із профільного комітету, її прийняття означало би просто заміну монополії облгазів Фірташа на монополію “Нафтогазу”.

Учасники ринку вже кілька місяців просять НАК роз’яснити всі проблеми кодексу, щоби не зірвати впровадження добового балансування. За словами нової голови НКРЕКП Оксани Кривенко, регулятор також готовий до компромісів. Однак повний перелік зауважень і правок у публічному доступі з’явився тільки 4 липня.

На черговому обговоренні проблеми у Європейській бізнес асоціації (EBA) народний депутат Вікторія Войціцька повідомила, що після діалогу із Вітренком у коментарях у Facebook їй таки надіслали таблицю неузгодженостей кодексу із редакцією НАКу на 180 сторінок.

Виходить, весь ринок знає, що “Нафтогаз” проти впровадження добового балансування за існуючих умов прописаних у кодексі ГТС, однак обґрунтування цього “проти” до експертного середовища потрапляє тільки за місяць до запуску.

Саботаж чи реформа

Дивно, що зацікавлені сторони навіть не можуть відкрито зустрітися за одним столом. На вищезгаданий захід у EBA не прийшов жодний із топів НАК чи УТГ. Так само у дискусії, організованій цими відомствами, 25 червня не брали участь представники регулятора.

“НАК веде перемовини за принципом: або буде як я сказав, або ніяк. Я не розумію, як жодне із озвучених зауважень до кодексу ГТС заважає впровадженню добового балансування”, – розповідає директор департаменту регулювання відносин у нафтогазовій сфері НКРЕКП Тетяна Рябуха.

“Нова редакція Кодексу не відповідає ні європейським фаховим регуляторним нормативам, ні практикам європейських газових операторів. Вона містить ряд недосконалостей та суттєвих обмежень, які унеможливлюють відповідальний,  справедливий та рівновіддалений доступ до основного цінного активу ринку – природного газу як технологічного ресурсу української ГТС”, – пояснює член правління “Укртрансгазу” Тетяна Федорова.

Однак із такими заявами вони виступають на різних публічних заходах. Нещодавня закрита зустріч “наківців” із новообраним складом регулятора, за свідченнями присутніх, пройшла вельми не конструктивно.

Тож вирішувати свої суперечки сторони збираються за посередництва керівника Секретаріату Газового Енергетичного Співтовариства Предигаґа Гржичича. Регулятор і ключовий гравець ринку не можуть домовитися навіть задля стратегічної реформи – не найкращий сигнал для інвесторів та міжнародних партнерів.

“Моя особиста думка, що НАК “Нафтогаз України” не хоче запроваджувати добове балансування, бо хоче втримати під своїм контролем оператора газотранспортної системи – компанію “Укртрансгаз”, транзитера природного газу. Процедура запровадження добового балансування сприятиме анбандлінгу”, – розповіла глава регулятора Оксана Кривенко у своєму першому інтерв’ю.

На її думку “Нафтогаз” також не хоче допускати біржову торгівлю, як це заплановано у системі добового балансування, тому що доведеться знизити ціни. Як відомо, зараз УТГ закриває “небаланси” за ціною закупівлі плюс визначений коефіцієнт. Однак, хоча газ закуповується через ProZorro, лоти настільки великі, що майже ніхто з учасників, окрім НАКу, не може брати участі в торгах, що дозволяє компанії виставляти свою ціну. Біржа, в свою чергу, призведе до конкуренції.

“Ми є свідками прояву конфлікту інтересів, який зумовлений відсутністю ринку через сьогоднішню структуру НАКу. Тому зараз ми бачимо саботаж повномасштабної реформи ринку газу, маємо вимагати якнайскорішого анбандлінгу, інакше реформи у нас не буде”, – переконана член профільного парламентського комітету Вікторія Войціцька.

Уже найближчим часом НКРЕКП прийде із перевіркою до “Уктрансгазу”, щоби виявити, чи є реальні перепони для впровадження добового балансування, чи працює електронна система та наскільки ефективно були використані виділені на неї кошти. План перевірки має бути затверджений вже 10 липня.

Глава регулятора, в свою чергу, також не бачить логічних аргументів з боку "Укртрансгазу" та її материнської компанії, на підтвердження неможливості перейти на добове балансування з 1 серпня.

"Найгірше що може трапитися, розрахунки робитимуть в Excel, без інформаційної платформи. Це складно, але можливо. Або ще певний період доведеться працювати на місячному балансуванні", – резюмувала Кривенко.

 

Разделы :
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl + Enter

КОМЕНТАРІ

14.11.2018, 05:11
Добавить

ГЛАВНАЯ ПОЛОСА

    • 31 марта 2020

    Land Rover, Lexus и элитные часы: что задекларировал новый глава Минздрава

     
    • 31 марта 2020

    Авто за миллион гривен и наличные: что задекларировал новый заместитель Венедиктовой

     
    • 30 марта 2020

    Рада поддержала "антиколомойський" законопроект

     
    • 30 марта 2020

    Рада со второй попытки избрала руководителей Минздрава и Минстерства финансов

     
Система Orphus