Чи потрібні державі трансформатори Григоришина?

Звернення народних депутатів від фракції "Самопоміч" до керівництва НЕК "Укренерго"
Фото: ztr.com.ua
31 июля 201515:45

Шановне керівництво НЕК "Укренерго"!

Перш за все, дякуємо Вам за відкритість до публічної дискусії щодо необхідності та доцільності масштабної заміни траснформаторного обладнання. У відповідь на ваші запитання хочемо повідомити наступне:

1. Згідно стандарту ГОСТ 11677-85, який діє в Україні, не існує норми експлуатації траснформаторів 25 років. У цьому ГОСТі вказано - строк експлуатації не менше 25 років.

Більше того, згідно із звітом Міненерго США від квітня 2014 року, середній вік трансформаторів навіть у цій дуже заможній, розвинутій і високотехнологічній країні - 38-40 років, а 70% робочих трансформаторів є віком понад 25 років. А деякі працюючі трансформатори є віком понад 70 років! І це при тому, що у США виробництво та споживання е/е, а відповідно і навантаження на траснформатори, не падало.

У той же час в Україні виробництво е/е скоротилось з 300 млрд кВт*год у 1990 році до 180 млрд кВт*год у 2014р. А за 6 місяців 2015 року виробництво е/е скоротилось ще на 14%.

2. Згідно чинного законодавства, державним підприємствам – природнім монополістам купувати потрібно те, що затверджено у фінансовому плані компанії, на що є відповідні обгрунтовуючі документи (проектно-кошторисна документація, експертизи тощо), а також відповідні Розпорядження Кабміну, або Наказ Міністерства палива та енергетики.

У Фінансовому Плані НЕК "Укренерго" на 2015 рік, затвердженому Кабмніом, у травні 2015 року, не було такої кількості трансформаторів. Чому ж вони не були включені у разі критичної необхідності?

Також на такі закупівлі не було усіх обгрунтовуючих документів, що свідчить про затвердження Інвестиційної Програми Національною комісією (НКРЕКП) із серйозними порушеннями.

3. Якщо системі НЕК "Укренерго" критично потрібні трансформатори, то чому на ПС "Мукачево" вже декілька років лежить законсервований новий трансформатор, який не монтується і не підключається? А також, чому на ПС "Кременчуг" вже довгий час не підключається новий змонтований трансформатор. Адже, у нас задача технічно посилити систему, а не просто закупити трансформатори.

4. Заміну доцільно проводити збалансовано і комплексно, щоб підвищити ефективність роботи підстанції загалом. Тобто, разом із інфраструктурою підстанції (вимикачі, роз’єднувачі, релейний захист і т.д.).

Коли НЕК "Укренерго" проводить заміну лише трансформатора, залишаючи зношене інше обладнання, то це викликає запитання. Фактичний строк експлуатації іншого обладнання навіть більший від строку екплуатації трансформаторів.

Наприклад, згідно "Галузевої програми розвитку магістральних і міждержавних електричних мереж ОЕС України на період до 2023 року" станом на 1 січня 2014 року більше 90% повітряних ліній електропередач (ПЛ) із терміном експлуатації понад 25 років, а біля 56% ПЛ – понад 40 років.

Також, потребували заміни/установки 2 961 вимикача, 999 розєднувачів, 87 розрядників і багато іншого. На жаль, у новій інвестиційній програмі переважно передбачена заміна лише трансформаторів.

5. НЕК "Укренерго" неодноразово звертало увагу, що у країні дефіцит потужності та критичний дефіцит вугілля. Думаємо, це варто враховувати при плануванні ресурсів для ОЕС. Бо Україна вже з літа платить валюту за е/е країні-агресору через вимушений імпорт.

Також треба зауважити критичність питання приєднання на паралельну роботу до енергосистем Європи. Для вирішення цього питання необхідні великі інвестиції, особливо в частині частотного регулювання потужностей енергоблоків і автоматики енергосистем.

6. Щодо видачі потужностей АЕС, на яку ви постійно посилаєтесь. Так, дійсно закінчення будівництва ліній 750 кВт з Рівненської та Хмельницької АЕС та перекидання потужностей на Київ є вкрай важливим. Але воно ніяк не пов’язане із закупівлею 36 трансформаторів.

7. Окреме, але дуже важливе питання - ціни. Ми впевнені, що керівництво державного підприємства зобов’язано зробити усе, щоб у тендерах взяли участь міжнародні, європейські (а не тільки російські) виробники такого обладнання.

Ми не можемо забезпечити конкурентні засади тендерів силами вітчизняних виробників, бо такий виробник тільки один. Де-факто – це схоже на монополізм. Нехай переможе вітчизняний виробник, але його ціни мають бути не вище імпортних. І у вітчизняних виробників є всі передумови, щоб перемагати у чесній конкуренції.

8. Щодо збільшення тарифу для споживачів, то приймати таке рішення - повноваження НКРЕКП. І хочемо відзначити, що НКРЕКП вже підвищило тарифи для населення з 1 квітня на 19%-50%, з 1 вересня ще на 25%, а всього до 1 квітня 2017 року на 245%!

Незважаючи на надходження додаткових коштів від домогосподарств, НКРЕКП продовжувала піднімати тарифи для промислових споживачів – вже на понад 19% у поточному році, що призвело до послаблення вітчизняної економіки, росту інфляції, збитковості комунальних підприємств (водоканалів), а також зростання перехресного субсидування. При таких підняттях тарифу кришталева прозорість використання коштів – пріоритет №1, чого поки немає.

А факторами розрахунку зміни ціни є:

2,8 млрд грн - збільшення інвестиційної програми за рахунок тарифу, що запропоноване НЕК "Укренерго" станом на червень 2015 року (у підсумку цифра знизились у звязку з принциповою позицією деяких членів НКРЕКП та під тиском громадськості);

0,5 млрд грн - збільшення тарифу для сервісного обслуговування існуючих траснформаторів компанією "ЗТЗ-Сервіс", що запропоноване НЕК "Укренерго" станом на червень 2015 року (у підсумку не прийнято під тиском громадськості);

1,7 млрд грн - збільшення тарифу для закупівлі трансформаторного обладнання, що запропоноване НАЕК "Енергоатом" (у підсумку не прийнято під тиском громадськості);

70 млрд грн - планова товарна виручка у серпні-грудні 2015 року (час з моменту прийняття інвест програми до кінця року);

1,4 - мультиплікатор зростання оптово-роздрібної ціни (ОРЦ) у зв'язку із збільшенням дотацій (перехресного субсидування).

Таким чином (1,7+0,5+2,8)*1,4 / 70 = 0,1 або 10% складало би зростання тарифу для кінцевих споживачів, якби не активна позиція депутатів, журналістів та громадськості. Але зрештою головне інше - майже 2 млрд грн не можуть бути витрачені неефективно в час війни!

З повагою, народні депутати України:

Вікторія Войціцька, народний депутат, секретар Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки

Олексій Скрипник, народний депутат, електроенергетик із стажем 14 років у Західній Системі НЕК "Укренерго"

Лев Підлісецький, народний депутат, голова підкомітету з питань електроенергетики та транспортування енергії

Разделы :

КОМЕНТАРІ

23.11.2018, 00:12
Добавить

ГЛАВНАЯ ПОЛОСА

    • 31 марта 2020

    Land Rover, Lexus и элитные часы: что задекларировал новый глава Минздрава

     
    • 31 марта 2020

    Авто за миллион гривен и наличные: что задекларировал новый заместитель Венедиктовой

     
    • 30 марта 2020

    Рада поддержала "антиколомойський" законопроект

     
    • 30 марта 2020

    Рада со второй попытки избрала руководителей Минздрава и Минстерства финансов

     
Система Orphus