"Пакращення" державних закупівель Яценюком

Законопроект Кабміну може погіршити ситуацію та сприяти перевитратам державних коштів.
15 января 201508:55

Незважаючи на оновлення влади та задекларовану боротьбу з корупцією держзакупівлі залишаються однією з галузей де відбуваються найбільші перевитрати та розкрадання державних коштів.

В квітні 2014 року Верховна Рада прийняла зміни до закону "Про закупівлі", які покращили контроль за витратами державних коштів.

Протягом 2014 року Міністерство економічного розвитку і торгівлі спільно з громадськими організаціями та групами експертів розробляли зміни до цього закону.

Результатом напрацювань стало подання урядом до Верховної Ради законопроекту №1551 щодо удосконалення системи держзакупівель та електронних закупівель.

Однак зазначений законопроект містить ряд суперечливих положень, які можуть погіршити ситуацію та сприяти перевитратам державних коштів.

Зокрема, законопроектом пропонується підняти пороговий показник при закупівлі товарів і послуг до 200 тис. грн. Тобто з-під контролю громадськості забирають всі товари і послуги вартість яких становить від 100 тис. гривень та інформацію про закупівлю яких зараз можна знайти на веб-порталі "Державні закупівлі".

З 1 вересня 2013 року ДП "Зовнішторгвидав" приймає інформацію про закупівлі електронним способом через т.зв. "Кабінет замовника". Незважаючи на те, що в чинному законі є норма про безоплатне оприлюднення інформації ДП "Зовнішторгвидав" з 01 липня 2014 року розробив власний порядок, де передбачив, що "Кабінет замовника" стає платним і його вартість становить 540 грн. за підключення та 90 грн. абонентської плати щомісяця.

Для тих, хто не мав бажання або можливості користуватись платною послугою "Зовнішторгвидав" залишив користування безоплатною послугою "Веб-сервіс Замовника", який по своїй суті був дуже незручним, зокрема інформація оброблялась протягом 24 годин, було неможливо подавати термінові та міжнародні оголошення.

Незважаючи на безліч листів від Замовників жодних заходів вжито не було, тому багатьом лікарням, відділам освіти та іншим замовникам довелось використовувати платну послугу, яка суперечила закону.

В законопроекті №1551 згадка про безоплатне оприлюднення документів на веб-порталі "Державні закупівлі" відсутня.

Якщо ж врахувати, що при проведенні відкритих торгів відповідно до ст. 10 закону "Про закупівлі" Замовник оприлюднює на порталі як мінімум 9 документів (а саме оголошення про проведення, документацію, очікувану ціну, протокол розкриття, повідомлення про акцепт, акцептовану ціну, оголошення про результати, ціну згідно договору, звіт) лікарні, відділи освіти та сільські ради будуть змушені платити за кожен оприлюднений документ.

Враховуючи жорстку економію бюджету 2015 року голові або секретарю комітету доведеться платити власні кошти або домовлятись з учасниками про оплату розміщення, що є без сумніву корупційним явищем.

Розмір оплати за кожен документ на порталі буде встановлювати "Зовнішторгвидав" і враховуючи періодичне збільшення вартості послуг порталу, вона буде не по кишені багатьом Замовникам, які не завжди мають кошти на оплату зарплати або необхідних товарів чи послуг.

Найреволюційнішим же моментом є норма законопроекту про те, що Замовники, які визначені Кабміном, обов’язково проводять закупівлю товарів та послуг вартість яких не перевищує 2 млн грн. з використанням електронних засобів та застосовують електронний реверсивний аукціон.

По-перше, тут правильним було б якби на момент розгляду закону Кабмін представив перелік Замовників, які зобов’язані проводити закупівлі з використанням електронних засобів. Зокрема слід врахувати, що і Замовники і учасники повинні мати технічну можливість та навики для проведення електронних торгів.

Наприклад, в торгах по закупівлі послуг з харчування дітей в школах як правило беруть участь дрібні підприємці, які не будуть мати можливості та достатніх навиків, щоб подавати пропозиції електронними засобами.

Аналогічна ситуація, наприклад, при закупівлі послуг в лісовому господарстві, де участь в основному беруть лісоруби, які є приватними підприємцями.

По-друге, законопроектом передбачено, що відкриті торги проводяться на веб-порталі Мінекономрозвитку через авторизовані електронні майданчики. Порядок авторизації електронних майданчиків визначається Кабміном.

Зазначений порядок поки теж не оприлюднений і виникає побоювання, що будуть створені декілька "авторизованих" майданчиків, які стануть повторенням сумнозвісного "Європейського консалтингового агентства" та будуть у власності "наближених людей".

Законопроектом передбачено, що електронний реверсивний аукціон полягає в пониженні цін пропозицій, а стартовою ціною визначається найнижча ціна.

В 2007 році законодавством вже була передбачена процедура відкритих торгів з пониженням ціни, де при розкритті учасники могли понижувати свою цінову пропозицію. Однак часто не всі учасники, які пропонували найнижчу ціну відповідали вимогам документації, але оскільки це перевірялось після розкриття то учасники, які відповідали всім вимогам були зобов’язані понижувати свої пропозиції для перемоги в тендері.

В законопроекті 1551 норма подібна, хоча більш раціональним було б передбачити допущення до пониження ціни учасників, які відповідають всім вимогам.

Суперечливою є норма про те, що документи передбачені статтею 17 закону надаються учасником в довільній формі, а також те, що довідки про відсутність судимості, про відсутність корупційних правопорушень, про відсутність справи про банкрутство, про відсутність заборгованості перед бюджетом надаються лише переможцем торгів оскільки жодним чином не захищають Замовника від недобросовісного учасника торгів. Набагато ефективніше зобов’язати на рівні міністерств та інших органів виконавчої влади спростити та зменшити строк видачі зазначених довідок.

Нормою законопроекту, яка порушує право учасника, є заборона оскаржувати документацію конкурсних торгів та зміни не пізніше ніж за 5 днів до дати розкриття, оскільки згідно закону зміни розміщуються протягом 3 робочих днів з моменту прийняття, а портал "Державні закупівлі" згідно внутрішнього положення має 3 робочі дні, щоб їх опублікувати на порталі.

Оскільки торги як правило переносяться на 7 днів, то учасник може фізично не побачити, що саме змінив замовник в документації і буде позбавлений права на оскарження.

Важливим чинником для прозорості закупівель є їх відкритість і доступність, в тому числі шляхом проведення електронних торгів. Однак Замовник повинен мати можливість сам обрати чи варто йому проводити електронні торги, та на які товари чи послуги, а також те, що всі електронні закупівлі повинні проводитись безкоштовно на державному електронному майданчику без посередників. В іншому разі всі зміни будуть неефективними та не дадуть бажаного результату.

Разделы :

КОМЕНТАРІ

  • Здійснення державних закупівель для військових формувань по загальнодержавному закону це бред сивої кобили. Таке можуть придумати тільки ті хто не розуміється на потребах військ і порядку їх озброєння та ті хто хоче нагріти на цьому руки. А тим більше - зараз війна. Хоч у когось мізки заради держави та народу крутнуться?

  • Здійснення державних закупівель для військових формувань по загальнодержавному закону це бред сивої кобили. Таке можуть придумати тільки ті хто не розуміється на потребах військ і порядку їх озброєння та ті хто хоче нагріти на цьому руки. А тим більше - зараз війна. Хоч у когось мізки заради держави та народу крутнуться?

3.12.2018, 01:18
Добавить

ГЛАВНАЯ ПОЛОСА

    • 31 марта 2020

    Land Rover, Lexus и элитные часы: что задекларировал новый глава Минздрава

     
    • 31 марта 2020

    Авто за миллион гривен и наличные: что задекларировал новый заместитель Венедиктовой

     
    • 30 марта 2020

    Рада поддержала "антиколомойський" законопроект

     
    • 30 марта 2020

    Рада со второй попытки избрала руководителей Минздрава и Минстерства финансов

     
Система Orphus