Реєстр цивільних літаків з українською пропискою, що мають діючу ліцензію, налічує близько тисячі суден. Більш ніж половину з них експлуатують авіакомпанії, які займаються повітряними пасажирськими перевезеннями. INSIDER підготував повний список їх власників.
Небесний монополіст
Близько 65% українського ринку авіаперевезень контролює губернатор Дніпропетровської області Ігор Коломойський. Серед афільованих із ним компаній - "Дніпроавіа", "Роза вітрів" і "Міжнародні авіалінії України" (МАУ).
Раніше він був власником іще двох авіакомпаній - "Донбасаеро" і "Аеросвіт". Проте їх було штучно доведено до банкрутсва структурами групи "Приват" Коломойського.
За даними джерел "Комерсанту", губернатор Дніпропетровщини став власником МАУ наприкінці 2012 року, проте співвласники компанії і сам Коломойський цього факту не підтверджують. На думку експертів, це пов’язано з тим, що Антимонопольний комітет не дозволив би йому сконцентрувати настільки значну частину ринку.
Авіапарк МАУ, згідно з Держреєстром, налічує майже 40 літаків, з яких 33 – "Боїнги".
Спадок "легітимного"
Не втратила своєї ліцензії на авіаперевезення компанія "Центравіа", відома тісними зв’язками з екс-президентом Віктором Януковичем.
Саме в неї Державіапідприємство "Україна" орендувало два вертольоти Agusta і літак VIP-класу Falcon-900 зі шкіряними салонами, плазмовими телевізорами і системами клімат-контролю, на яких літав колишній голова держави.
Сьогодні її власниками вказані мешканець Донецька Павло Ковальов, віргінська "Аеро холдінгс лімітед" і британська "Аеро Холдінгс". 2007 року засновником компанії був Павло Литовченко, відомий як довірена особа сім'ї Януковичів і перший співвласник фірми "Танталіт", яка орендувала земельну ділянку під забудову "Межигір’я".
Згідно з реєстром, вертольотів у "Центравіа" вже немає, залишився тільки Falcon-900.
Бізнес Ставицького пішов угору
Продовжує працювати й розвиватися при новій владі і перевізник "Урга", якого контролює сім'я опального екс-міністра енергетики Едуарда Ставицького.
Після того, як на початку травня "дочка" однієї з найбільших російських авіакомпаній "Ютейр-Україна" припинила польоти за низкою внутрішніх маршрутів, її місце швидко зайняла "Урга", гендиректор якої розповів Hubs, що це лише початок, і авіаперевізник має намір брати нові літаки в лізинг і розвивати перспективні маршрути.
95% акцій "Урги" належать фірмі "Сіріус 2013" Ігоря Іванченка, якого "Наші гроші" пов'язують з Едуардом Ставицьким. Наглядову раду підприємства очолює його батько – Анатолій Ставицький.
Авіапарк компанії налічує тринадцять літаків, серед яких вісім шведських SAAB.
"Шовковий шлях" для азербайджанського президента
Маловідома авіакомпанія "Шовковий шлях", парк якої налічує всього два середньостатистичні "Ан-12", також відзначилася зв’язками з першими особами, але вже не України, а Азербайджану.
Невелика фірма є "дочкою" однієї з найбільших азербайджанських авіакомпаній Silk Way Airlines, що входить до Silkway Holding.
Журналісти "Радіо "Свобода" виявили, що контрольними пакетами акцій усіх підприємств холдингу володіють друзі та родичі президента Азербайджану Ільхама Алієва і президента азербайджанського державного концерну "Азал" Джахангіра Аскєрова.
Засуджений до смерті комерсант
З 2013 року на українському ринку з'явилася нова невелика авіакомпанія "Янеір". Нічим особливим вона не вирізняється, окрім свого власника – росіянина Олександра Янчука.
За даними Forbes, Янчук разом зі співвітчизниками Євгенієм Храповим і Петром Іваніком був співвласником компанії Eastok Avia (Об'єднані Арабські Емірати). Навесні 2009 року, після конфлікту між партнерами, Храпова було убито.
Після двох років судової тяганини Шаріатський суд Шарджи визнав Янчука винним у вбивстві та засудив його до смертної кари. Відтоді ОАЕ намагаються добитись екстрадиції бізнесмена, який, за їхніми даними, проживає в Німеччині.
Донецька авіакомпанія "Саві", яка займається чартерними перевезеннями і надає свої послуги бізнесменам, політикам і "зіркам", заснована ліберійською Tulsa International Inc. Ця компанія також відома як засновник концерну "Енерго" колишнього генпрокурора Геннадія Васильєва і "православного" олігарха Віктора Нусенкінса.
Крім того, свої авіакомпанії мають бізнесмени Дмитро Фірташ – "ДФ авіейшн", Олександр Ярославський – "Авіалінії Харкова" і Костянтин Григоришин - "Константа".
Інші авіакомпанії належать менш відомим бізнесменам, компаніям і державним структурам.
Після публікації до редакції INSIDER звернувся Сергій Нікіфоров. Він повідомив, що є не теперішнім, а колишнім власником авіакомпанії "Челендж аеро юкрейн". За його словами, до нового власника – кіпрської Minford trading limited він не має жодного відношення.
Крім того, за його словами, екс-нардеп Олександр Шепелєв, який зараз знаходиться у розшуку, був співвласником компанії "Челендж аеро" (юр. Особа, власник авіакомпанії до 2008 року), а до компанії "Челендж аеро юкрейн" не мав ніякого відношення.
Партнерство з Шепелєвим в минулому бізнесмен не заперечував.
Назвати власника кіпрської Minford trading limited він відмовився.
Авіаперевізники України
Авіакомпанія | Бенефіціар | Парк повітряних суден |
"Українсько-середземноморські авіалінії" (UM Air) | Бізнесмен, колишній громадянин Лівану Родріг Мерхеж | Три середньорозмірні літаки BAe 146-300 |
"Буковина" | Батько Родріга Мерхежа (UM Air), Еліас Мерхеж | Вісім середньорозмірних авіалайнерів DC-9-82 |
"Роза вітрів" (Windrose) | Губернатор Дніпропетровської області Ігор Коломойський | Вісім "Аеробусів А320" |
"Саві" | Колишній генпрокурор Геннадій Васильєв і бізнесмен Віктор Нусенкінс | Два VIP-літаки MYSTERE FALCON 50 |
"Авіалінії Харкова" | Бізнесмен Олександр Ярославський | Два "Боїнги" 737 і 767 моделей |
"Аероджет" | Одесити Олег Фрідрік, Віктор Яришкін і Анатолій Мазуренко | Три VIP-літаки EMB-500 і один SAAB 340B |
"Аеростар" | Бізнесмен Шахреддин Аскеров | Два VIP-літаки Dornier 328-300 і один Model B-300 |
"Аеро-чартер" | Екс-голова Державіаадміністрації Михайло Семенов, близький до екс-віце-прем’єра Володимира Сівковича (уряд Миколи Азарова) | Три VIP-літаки: два Сessna 525B і один "Як-40" |
"Елерон" | Екс-міністр охорони навколишнього природного середовища України Павло Ігнатенко | Один "Iл-76ТД" |
"Бізнес джет тревел" | Киянка Лариса Дмитрієва | Сім чартерних літаків типу UR-LDB, UR-UQA і т. д. |
"Браво" | Кияни Анатолій Кірашенко і Любов Орловська | Середньорозмірний авіалайнер DC-9-83 |
"Авіалінії візз ейр україна" (Wizz Air) | Угорець Джозеф Вараді | Три "Аеробуса 320" |
"Україна" | Державне управління справами | "Аеробус 319", два міжкотинентальні літаки "Iл-62М", один "Ан-74ТК-300Д" і два пасажирські вертольоти "Мi-8МТВ-1" |
"Дарт" | Власницею вказана Іванна Гормоті, яка раніше працювала стюардесою у авіакомпанії "Хорс", що до середини 2010 року разом із "Дарт" належала киянину Сергієві Тамчані | Чотири VIP-літаки типу AVRO 146-RJ, DC-9-83 і Learjet-60 |
"Дніпроавіа" | Губернатор Дніпропетровської області Ігор Коломойський | П'ять регіональних реактивних літаків EMB-145EU |
"Антонов" | Міністерство промислової політики України | 12 літаків "Ан" різної модифікації |
"Зетавіа" | Росіяни Гор Павлушев і Олег Сєргєєв | П'ять літаків "Iл-76ТД" |
"Кавок Ейр" | Киянин Валерій Бєдокуров | Три "Ан-12" і один "Ан-74" |
"Колумбус" | Кияни Ганна Колесник і Тетяна Челнокова | Чартерний невеликий літак Model C90A |
"Константа" | Бізнесмен Констянтин Григоришин | П'ять міжрегіональних літаків "Як-40" |
"Максімус еірлайнс" | "Максімус еір елелсі" (ОАЕ) | Два "Iл-76ТД" і один "Ан-124" |
"Міжнародні авіалінії України" (МАУ) | Губернатор Дніпропетровської області Ігор Коломойський | 33 Boeing-737 і п'ять EMB ERJ190 |
"Меридіан" | Фонд держмайна | Один "Ан-12БК" |
"Мотор-Січ" | Нардеп від Партії регіонів В'ячеслав Богуслаєв | Сім літаків "Ан", два "Як-40" і 13 вертольотів "Мi-2" |
"Украерорух" | Міністерство інфраструктури | |
"Україна-АероАльянс" | Власницею 100% вказано киянку Наталію Бондаренко, раніше серед співзасновників компанії був Євгеній Марчук - син екс-секретаря нацбезпеки і міністра оборони Євгена Марчука | Сім літаків "Ан-12БК" |
"УРГА" | Екс-міністр енергетики Едуард Ставицький | Невеликий літак Cessna 172R, п'ять "Ан-26Б" і вісім SAAB 340B |
"ХОРС" | Власниками вказано чотири маловідомі фізособи. До 2010 року серед засновників був киянин Сергій Тамчані, який також володів авіакомпанією "Дарт" | Середньорозмірний авіалайнер DC-9-83 |
"Центравіа" | Екс-президент Віктор Янукович | Літак VIP-класу Falcon-900 |
"Челендж аеро юкрейн" | Кіпрська Minford trading limited. Раніше власником компанії був Сергій Нікіфоров - до 2008 року бізнес-партнер Олександра Шепелєва (екс-нардепа у розшуку) | Літак Falcon 20-E5, один вертоліт Bell-429, один - EC155B1 і два MBB-BK 117C-2 |
"Шовковий шлях" (Silkway) | Джахангір Аскєров - президент азербайджанського Державного концерну "Азал". Близький до президента Азербайджану Ільхама Алієва | Два літаки "Ан-12" |
"Ютейр-Україна" | Російський мільярдер, президент і співвласник "Сургутнафтогазу" Володимир Богданов | Вісім літаків ATR 42-300, чотири "Боїнги-737" і три CL-600 |
"Янеір" (Yanair) | Олексій Янчук - російський бізнесмен, засуджений до смерті в Об'єднаних Арабських Еміратах | Один "Аеробус 320" і два SAAB SF340A |
Для підготовки матеріалу використовувались дані державних реєстрів і підтверджених фактами публікацій у ЗМІ. До уваги не брались авіакомпанії, що займаються винятково вертолітними перевезеннями і деякі державні авіакомпанії.