Україна займає 144-те місце у світі за рівнем сприйняття корупції в рейтингу Transparency International.
Чому? Один із основних чинників - непрозорість державних закупівель.
Улітку 2012 року Партія регіонів, комуністи і блок Литвина ухвалили зміни до Закону "Про здійснення держзакупівель", якими вивели державні та комунальні підприємства з-під дії закону.
У тіні опинилося приблизно 250 млрд грн коштів українських платників податків - 2013-го 41% закупівель державні та комунальні підприємства проводили без застосування тендерних процедур, оскільки чинне законодавство не зараховує коштів таких підприємств до державних.
Закон вважає державними лише гроші державного та місцевих бюджетів, кошти НБУ, кошти Пенсійного й інших фондів, іноземні кошти за певних умов їх надання.
Для порівняння: у Грузії (55-те місце в рейтингу) законодавство вважає державними кошти юридичних осіб публічного права, створених для виконання функцій публічної влади - управління, забезпечення публічного правопорядку, а також підприємств, де частка держави чи муніципалітету становить не менш ніж 50%.
У Литві (43-тє місце) та Польщі (38-ме місце) суб'єктом державних закупівель є юридичні особи, якщо їхня діяльність більш ніж на 50% фінансується з бюджету, якщо вона контролюється чи управляється держорганами або органами місцевого самоврядування.
Після повалення режиму Януковича та формування нового уряду прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявив, що першочерговим завданням є зміни до Закону "Про здійснення державних закупівель".
Наразі у Верховній Раді найактивніше обговорюють законопроект, де прописано зобов’язання для державних і комунальних підприємств публікувати звіти про укладені договори. А це не зупинить розтрати державних коштів і не знизить корупції, бо підприємства будуть звітувати про укладені договори за фактом їх укладення.
Набагато прозоріше і правильніше зобов’язати такі підприємства проводити закупівлі за власні кошти на тих самих підставах, що і бюджетні установи.
Звіти про укладені договори можна публікувати, якщо сума договору становить менш ніж 100 тис. грн. Це реально запобігатиме корупції і забезпечить раціональне використання державних коштів та контроль громадськості за закупівлями.
Звісно ж, якщо нова влада зацікавлена в цьому, а не розглядає державні та комунальні підприємства як подальший інструмент вимивання державних коштів тільки вже для інших політичних сил.