Радіостанція, яка ще навіть не має власної студії і прямих ефірів, уже встигла зібрати більш ніж 14 000 прослуховувань за тиждень. Свою "Сковороду" творці впевнено називають унікальним радіо в Україні.
Починалося все в червні в одній із львівських кнайп. Четверо журналістів сиділи й обговорювали, чим би вони могли зайнятися:
- Ми взагалі не знали, що хочемо робити, - усміхається один із співзасновників "Сковороди" Андрій Чемес. - Думали, може, створимо якийсь інтернет-портал, перебирали різні ідеї в голові та зійшлися на тому, що вміємо найліпше – радіо. Далі це була абсолютно якась магія і казка: до нас почали приєднуватися хороші люди і професіонали своєї справи.
Андрій роками працював на львівських радіостанціях, був зіркою "FM Галичина" та "Вголосу", але звільнився, щоб робити власний незалежний продукт. Його колега і співзасновник "Сковороди" Володя Бєглов також має досвід роботи на радіо: працював під псевдонімом Юрко Добрий на "Львівській хвилі" та на радіо "Вести". Зараз він більш відомий як творчий директор проекту TheUkrainians.
![]() |
Володимир Бєглов. Фото Романа Балука |
На запитання, чим же їм, популярним ведучим, не підійшов FM, хлопці спочатку знітилися, подумали, "якби то так сказати, щоб FM не образити", і дійшли спільної згоди, що найбільшими проблемами FM-станцій є їхня обмеженість і боязнь ризикувати:
- На багатьох радіостанціях (через формат, традиції і так далі) ти не можеш запросити гостя, який не рейтинговий, але, на твою думку, крутий і може дати слухачам поживу для роздумів, каже Володя.
- У FM-станцій заїжджена стереотипність, - продовжує Андрій. - Якщо ми послухаємо нові американські чи британські станції, там абсолютно не керуються стандартами, які досі працюють в Україні. Трішки старші медіа-фахівці досі впевнені, що стандарти 1990-х і нині актуальні. Є різні формати радіо, але в Україні вони однакові.
- У нашій країні велика біда, - серйозно каже Володя. - З talk-радіо є "Ера" (дякуємо, є принаймні щось), і радіо "Вести", яке транслюють на східні області та Київ, і яке виконує свою функцію. В них навіть немає конкурентів! Ми не претендуємо на розмовну радіостанцію, але це свідчить про те, що всі медіа-менеджери дуже обережні й бояться ризикувати. А нам ризикувати нічим (сміється, – ред.). Та ми й не хочемо бути обережними.
- Ми не боремося проти чогось, ми боремося за: за нову аудиторію, за нового слухача в сенсі філософії. І бачимо, що вступили в правильну калюжу (сміється, – ред.)
![]() |
"Правильною калюжею" Володя називає формат їхньої "Сковороди" - радіо вільних людей, де в центрі стоять особистості й експертні думки, де складні інтелектуальні речі пояснюють простими словами, а слухачам прищеплюють любов до якісної музики:
- Для мене це дуже велика дивина, що всі нам дякують за музику. Я коли вмикаю радіо, то думаю: "Ну нормальна музичка, я її завжди слухаю!" (сміється, – ред.) Для нас як для радійників – це звичайна музика з твого ранку, коли п’єш каву. Але виявляється, що навіть у цьому моменті, коли ми вирішили стати на горло формату і пускати свою улюблену музику – навіть тут вгадали. Люди реально хочуть чути нове. Проблема медіа-менеджерів, які сформувалися в умовно 1990-х, - вони бояться зробити крок уперед. Україна зробила крок уперед під час Революції гідності, світ робить кроки вперед, а ми тут стоїмо: "У нас рейтинги з 1992 року тримаються, то так і сидимо".
Але рейтинги таких станцій досі тримаються. До прикладу, одна з львівських радіостанцій досліджувала вподобання своїх слухачів і дізналася, що аудиторія хоче слухати Ірину Федишин і Дзідзя. Їй не потрібні європейські непопулярні гурти:
- Я погоджуюся, що люди дзвонять на вітальні програми в ефір і замовляють Ірину Федишин. Але з іншого боку: що ти їм дав для цього? Який смак ти в них виховав? - впевнений Володя.
Бернар Анрі Леві, один із найкрутіших французьких філософів, приїхав на останній медіа-форум із власною виставою, але навіть безкоштовно не зібрав охочих у залі Львівського оперного театру! До нас привезли легенду - треба було тільки взяти і прийти.
- Чому не було повного залу? Тому що жодне бид… рило, включаючи нас із вами і закінчуючи всіма іншими, не розповіли про це: "Алло, пацани, ви знаєте, хто такий Леві? Ми теж ні, але йдемо разом, дізнаємось". Можна відповідати на смаки публіки, а можна їх формувати, - говорить Володя.
- "Бумбокс", ONUKA, Джамала. Це наш кістяк, - розповідає Андрій. - Ви, напевно, ніколи не чули про "Океан Ельзи" в тріп-хоп версіях. А в нас вони грають. Будуть діджеї з наступного тижня. Будуть мікси від T1, якого добре знають у Львові, мікси від Room Vine Bar. Будемо їх потрошки крутити.
Не забуватимуть радійники і про розкрутку молодих перспективних виконавців. Хваляться: завдяки музичному редактору Артему Галицькому мають якісне музичне наповнення. Адже Артем уміє шукати нову якісну музику, яка не завжди популярна:
- Одне з наших завдань – не давати людям те, що вони хочуть чути, а розвивати їхній смак. Можливо, це така вища мета, - сором’язливо усміхається Андрій, - але мені здається, що люди до кінця не знають, що їм може сподобатися.
![]() |
Андрій Чемес. Фото Романа Балука |
Видно, що творці "Сковороди" щиро вірять у свою розумну аудиторію 18-30 років, яка вміє не лише думати й аналізувати, але навіть читати книжки. Саме для таких слухачів хлопці розвиватимуть теми, які на стандартних радіостанціях не затребувані:
- Абсолютно всі ЗМІ, коли ти їм кажеш страшні слова: "права людини", "громадянське суспільство", "меншини", тобі кажуть щонайменше "Цур!", або що ти відлякаєш слухача. ("І інвестора", - перебиває Володю Андрій). У мене був такий період у житті, коли в непраймовий час на радіо "Львівська хвиля" я робив програму про громадянське суспільство. В мене була афігенно крута аудиторія. Мені казали, що ніхто не буде дзвонити в студію і вгадувати, який уривок із книжки щойно прозвучав. А люди дзвонили, вгадували і вигравали книжки.
Ми недооцінюємо нашого слухача, коли даємо йому політику, спорт, секс, рецепти й Ірину Федишин.
- Я не хочу ні на кого нарікати, бо є радіостанції, які по 25 років на ринку. А це означає, що вони знають смаки свого слухача. Але ми орієнтуємося на такого слухача, потреби якого взагалі не задоволені, - каже Володя.
Щоб якнайбільше ці потреби задовольнити і зрозуміти, хлопці відразу використали метод свого наставника Григорія Сковороди і пішли в маси: 15 вересня запустили демо-версію сайту, а вже 16-го організували вечірку-зустріч із потенційними слухачами, щоб зрозуміти їхні побажання:
- Ми вважаємо, що робимо формат, якого ще не було в Україні, - впевнено каже Андрій. - Він насамперед передбачає максимальну відкритість. Це наше кредо і наша концепція. Ми влаштовуємо живі зустрічі. Ми не чекали, щоб розкрутитися, щоб пройшов час. Почали мовлення у вівторок, а зустріч зробили в середу, щоб дізнатися, чого хоче наш слухач. Також у нас буде відкрита мандрівна студія десь у центрі. Будь-хто, хто гуляє, зможе подивитися, як і чим живе радіо зсередини. Розпочинаємо прямі ефіри біля відкритої вітрини на площі Ринок 1 жовтня, але локації будемо змінювати.
![]() |
Фото Романа Балука |
Технічно звук не постраждає, а слухач від живих голосів вулиці лише виграє, переконує Володя, який має досвід запису великих годинних програм надворі. Цей прийом хлопці використали навіть для запису джинглів: під час вечірки-презентації перехожі прямо на вулиці начитували їм джингли, які згодом звучатимуть в ефірі. "Це такий собі театр уяви…", - каже Андрій.
Хлопці хочуть поламати всі можливі кліше для радіостанцій: ідеальний звук і чіткий графік – не обов’язково.
- Це радіо особистостей, - вкотре за розмову наголошує Андрій. - У нас люди видають експертні думки в ефірі. Ми не женемося за тим, щоб забити ефір будь-чим, а беремо змістом.
Зі змісту на радіо поки що звучить винятково музика, оскільки хлопці досі не мають власної студії. Але за тиждень уже планують прямі ефіри:
- Ми доволі обережні в планах, бо розуміємо, що немає інвестора, - спокійно говорить Андрій. – Але "Сковорода" - це радіо друзів, які нам усіляко допомагають. Не можемо сказати, що за тиждень буде 100 програм, і вони будуть ідеально записані. Але сподіваємося, що наступного тижня буде тревел-шоу Ореста Зуба. Він був в Ісландії і розповість, як збиратись у подорож, що він побачив у тій країні. Він записуватиме на диктофон, як він їде туди, різні звуки: чи то величезний водоспад, який гуде, чи корида в Іспанії. Це буде такий аудіоблог.
А ще на радіо "Сковорода" не буде щогодинних звичних випусків новин, як на інших радіостанціях.
- Ми будемо робити новини в форматі наших розмов, - розповідає Андрій. - Щось сталося – ми в ефірі з компетентною людиною про це поговорили. Ми і так повідомлятимемо новини, тому що повторювати щогодини прес-реліз немає сенсу.
![]() |
Фото Романа Балука |
Хлопці не планують зосереджуватися винятково на львівських новинах і проблемах. Кажуть, що говоритимуть про глобальні речі, але через призму Львова. В ефірах "Сковороди" будуть також як політичні обговорення, так і політики. Але з однією поправкою: політик говоритиме на ту тему, в якій він компетентний:
- Умовно, кого з політиків можна запросити? – роздумує Володя. - Це є моя і Чемеса улюблена Ірина Подоляк. І як ми її запрошуємо? Як політика? Ні. Запрошуємо як фахівця в культурних стратегіях, яка має свіже бачення. І говорити ми з нею будемо не про рейтинги "Самопомочі" і так далі. З іншого боку, на презентації ми дали обіцянку – моїми вустами! – що в нас не буде джинси і проплачених ротацій. Якщо я запрошу політика, то не тому, що він мені "дєньги дав", а тому що мені хочеться з ним поговорити.
- Розуміємо, що політика до нас прийде, - спокійно говорить Андрій. - Вона вже прийшла. Були перемовини з певними людьми і ми їм відмовили. Зараз вибори, тож таке, як "Прокрутіть нас по радіо!", напевно буде. Зарікатися, що в нас не буде політичної реклами, не будемо, але в кожному разі це не буде джинса, якісь замовні типу не проплачені, але насправді проплачені ефіри. Це можуть бути ролики, які будуть відбиті повідомленням, що це є політична реклама.
На запитання, а як же станція зароблятиме кошти, Володя жалібно простягає руку: "Ну як… Маєш щось поїсти?" (сміється, – ред.). Андрій, натомість, каже про те, що вони розраховують на партнерів програм і рекламу:
- Ще хочемо робити з певною періодичністю зустрічі, виступи молодих гуртів, які нам цікаві. З них ми теж плануємо збирати гроші для подальшого розвитку.
![]() |
Володя Бєглов та Андрій Чемес. Фото Романа Балука |
"Але чи не будете ви уподібнюватися до ФМ-радіостанцій, коли кожні 10 хвилин звучить реклама, яка, чесно кажучи, мене особисто дуже нервує…", - згадую я свої міграції хвилями FM.
- Ну не кожні 10 хвилин, а кожні 20… Все інше рекламою не вважааається… - усміхається Володя. "Аристократи" - це теж комерційна радіостанція. "Громадське", яким би воно не було громадським, отримує зарплати. Наш стартап теж успішний: лише за два діджингли на годину і хорошу музику ми маємо купу компліментів, купу слухачів і людей, які готові нас підтримати. Партнери є. Сьогодні ти чула, як ми говорили про пропозиції співпраці. Модерував конференцію сьогодні, мені одні учасники кажуть: "Круте радіо, прийдіть і покажіть його на нашому засіданні". Друзі з-за кордону обіцяли допомогти, бо хочуть підтримати молоду українську журналістику.
Упіймати прямий ефір "Сковороди" львів’яни зможуть уже першого жовтня на площі Ринок. Усі інші зможуть прослухати "вільне радіо" тут.