Російський філософ Анатолій Ахутін – відомий інтелектуал, спеціаліст з історії, філософії та культурології. Брав участь в акціях протесту проти президента Росії Володимира Путіна, двічі його затримували.
У 2014 році він емігрував із Росії до України, зараз живе в Києві.
INSIDER пропонує конспект із лекції Анатолія Ахутіна, яку він днями прочитав у Львові.
На Майдані казали: "Україна – це Європа". За це загинули люди і продовжують гинути. Якщо "Україна – це Європа", отже, ми хочемо стати європейцями. Але тут виникає проблема ідентичності, оскільки Україна вкотре впродовж своєї історії також хоче стати сама собою.
Проблема ідентичності мучила і європейців. "Я – француз", "я – німець", але де, в який момент ми стаємо європейцями? Коли виникла ідея Європейського Союзу, була написана його конституція. В ній була преамбула, де треба було вказати, які цінності поділяє Європа. Цю конституцію досі не прийняли. Бо в цій преамбулі треба було відповісти на запитання: а що таке наше спільна європейська спадщина?
Перше, що спадає на думку, – це християнство. Але як же мусульмани, юдеї? А як щодо античності, де не було християнства, невже вона припинила бути активним учасником нашої культури та життя? А Римська імперія та її право?
З’ясувалося, що Європа – це суцільна строкатість і гетерогенність: конфесійна, національна, мовна. Всі атрибути, за допомогою яких людина ідентифікує себе, – для європейця таких ідентифікаторів не лишається.
Питання "хто така людина європейської культури" стає дуже серйозним тут і зараз. У той самий момент, коли Україна на Майдані заявила (не лише словами, а й ділом), що вона є Європою, російський міністр культури заявив, що Росія – не Європа. Якщо Росія не Європа, то чим вона є?
Проти України воює не просто путінська Росія чи Новоросія, а так званий "рускій мір". Це глибоко ідеологізована течія, а не просто фікція.
Люди, які зараз надзвичайно розчаровані "відступом Путіна", не просто бойовики – вони ідеологи. У них є своє вчення, яке лежить в основі "руского міра". Згідно з ним, будь-яка людина, яка розділяє їхні цінності, є частиною цього світу.
![]() |
Фото: svoboda.org |
Ідея "не-Європи", так званого "євразійства", була створена російськими емігрантами ще в 1920-х роках. І ось саме цю теорію зараз почали "оживляти" нинішні ідеологи.
Питання людини європейської культури Україна гостро поставила для всієї Європи. Події Майдану змусили європейців замислитися: що вони (українці) хочуть від нас? Ті, хто стояв на Майдані, під "Європою" мали на увазі те, що називається "цивілізацією". Адже ще з часів Радянського Союзу ми вважаємо, що Європа є більш цивілізованою, ніж ми. Навіть якщо не можемо точно пояснити, що це таке.
Ми створені європейською культурою. Ми читали Шекспіра, "Фауста" і "Дон Кіхота". Саме володіння культурним багажем ще не є культурою. Але ми думаємо цими образами, які вичитали в романах і поемах. Тому як культурні люди ми вже з Європи нікуди не подінемось. Європа – це наша плоть і кров.
Філософ Едмунд Гуссерль у своїй роботі "Криза європейського людства" стверджував, що європейські нації хворі. Він хотів нагадати, в чому полягає "європейськість" - на відміну від "германськості" чи "французькості". Він доходить висновку, що це – унікальний досвід дії, а саме філософії. Гуссерль показує, що філософія, як ми її знаємо, є унікальною європейською рисою. Він знаходить культуру європейської людини саме у філософії, починаючи з Платона.
Своєю чергою Рене Генон у роботі "Криза сучасного світу" займає різку антиєвропейську позицію (але не євразійську!). На думку Генона, криза сучасного людства почалася з Європи. За його словами, Європа виглядає прихистком безбожників і недалеких гедоністів. "Очевидно, що на таку Європу чекає лише смерть. Тому формальні європейські цінності не мають жодної перспективи в світі", - пише він.
Отже, з одного боку, для Генона Європа перебуває в кризі. Для Гуссерля Європа – це її філософська сутність. Для того, щоби Європа вилізла зі своєї кризи ідентичності, їй треба згадати, чим є її культура. А це – постійне перебування під питанням.
Людина існує таким чином, що залишається для себе загадкою. Тому європейська людина весь час існує під питанням, яке доводиться постійно ставити заново. Європейська культура є постійним запитуванням самого себе.
Питання "що таке – бути людиною?" - ось у чому є європейський гуманізм.
Уся європейська філософія, культура і навіть, можливо, релігія побудовані навколо питання людини до себе. Або ми згадаємо про цю "питальну" складову, або перестанемо бути Європою.