Понад три місяці у Одесі тривала боротьба між художником Олександром Ройтбурдом та місцевим Опоблоком за посаду директора місцевого художнього музею. За цей час галереї встигло затопити дощем, Ройтбурда звинуватили у порнографії, а за нього заступилися Міністр культури та три десятки українських митців і навіть священиків. Однак це не допомогло найвідомішому художнику України перемогти Одеську обласну раду і очолити музей.
![]() |
На сесії Одеської обласної ради депутати відмовилися призначити Ройтбурда керівником місцевого художнього музею. За кандидатуру митця проголосували лише 28 обранців із 44 необхідних. Голосування в основному проігнорували представники Опозиційного блоку та партії “Довіряй ділам” мера Одеси Генадія Труханова.
“Я боровся за майбутнє музею і в мене не було жодного корисливого мотиву звалювати на себе цю ношу. Коли до мене звернулися волонтери, які опікувалися цим музеєм, спочатку вони хотіли попросити когось у Києві піти на цю позицію. Я побачив, що бажаючих немає. Яке я право мав казати, що щось не так у культурі, щось у Одесі не так, якби сам не спробував щось змінити”, - розповів Олександр Ройтбурд.
“Я задоволений, що раціоналізм переміг і Ройтбурд не став директором музею. Не знаю цю людину особисто і не знаю: хороша це людина чи погана. “Порнограф” чи просто хитрий провокатор, який користується снобізмом та нерозбірливістю натовпу. Однак впевнений у одному: цю посаду має зайняти людина господарська і найголовніше - не заангажована на користь тих чи інших політичних сил. Мистецтво і культура вище політики. Нічого особистого”, - зазначив депутат облради від “Оппоблоку” Віталій Саутьонков, який організував компанію проти призначення Ройтбурда.
![]() |
За кілька хвилин перед сесією до входу будівлі прийшли люди із плакатами, на яких були зображені сам Ройтбурда і фрагменти з його картин. А за кілька днів до голосування колишній директор Одеського музею Східного і Західного мистецтва заявив, начебто художник пише свої картини фекаліями. Сама галерея сьогодні відхрестилася від слів колишнього керівника, однак у інформаційному полі “осад залишився”.
“У мене немає в колекції картин Олександра Ройтбурда. Я не можу ... Щось мені подобається, а щось ні. Після проведеного конкурсу кількість бруду, вилитого на нього, не має нічого спільного з адекватністю. При цьому ніхто не обговорював його програму. Але це менеджер зі світовим ім'ям”, - заявив після голосування голова Одеської ОДА Максим Степанов.
![]() |
Протікаючий дах Одеського художнього музею. Фото Думської |
Колишній директор музею Віталій Абрамов очолював його 48 років. Останні 20 - наглядачі галерей підставляли відра й рушники під картини Рериха, Кандинського, Зінаїди Серебрякової тощо під час дощу, щоб врятувати полотна від вологи. Чимало з них тишком сподівался, що із новим всесвітньо відомим керівником музей отримає додаткове фінансування.
“Зараз Олександ Ройтбурд - потужний культурний магніт. Після того, як у мережі з’явилися перші новини, що він ймовірно очолить Одеський художній музей, йому одразу ж запропонували свої роботи відомі художники Матвій Вайсберг і Влада Ралко, а Марат Гельман, який колись назвав Ройтбурда найулюбленішим українським художником, добре потролив музей, подарувавши йому роботу самого Ройтбурда з власної колекції. І це все сталося до того, як він очолив музей. Тож є всі надії, що Олександру вдалося б ініціювати ренесанс цього закладу”, - зазначив мистецтвознавець Олександр Топілов.
Варто зазначити, що окрім хайпу, Ройтбурд - єдиний з трьох кандидатів (ще два - нинішній директор та його заступник), хто запроновував програму розвитку музею, де були вказані ремонт та реставрація галерей. Дійсно, досвід мистецького менеджменту у Олександра є: з 1996 по 2002 рік він керував Центром сучасного мистецтва фонду Сороса у Одесі. Після цього художник займався розвитком галереї Марата Гельмана - одного з найвизначніших мистецтвознавців Східної Європи. Тиждень тому останній разом із міністром культури Нищуком, письменником Жаданом та трьома десятками інших культурних діячів, бізнесменів та духівників України надіслав листа до Одеської обласної ради та ОДА, де закликав призначити Ройтбурда керівником музею.
“Наразі реформа культури - невідкладна для України. І Одеса має бути взірцем відкритості й позитивних змін у цій сфері, а не заповідником провінційного невігластва. Перед нами розгортається протистояння цінностей: радянського способу мислення проти європейського”, - йдеться у повідомленні .
![]() |
картина Ройтбурда у Одеському художньому музеї |
Однак взірцем культури Одеса так і не стала. Проти призначення Ройтбурда на цю посаду виступив Опозиційний блок. Головні причини: політичні погляди (підтримка майдану) та “порнографічні малюнки”. Зауваження, що картини Ройтбурда роками є частиною постійної колекції самого Одеського художнього музею, московської Третьяковської галереї, нью-йоркського МОМА та десятка інших закордонних музеїв - не подіяли.
“Я щиро вірю, що на конкурсі сталася помилка, яку ми мали виправити сьогодні. Згідно із законом "Про культуру" людина повинна володіти бездоганною діловою репутацією. У 2003 році Ройтбурд був куратором закупівлі музею на суму 100 тисяч доларів. Він просто купив роботи у себе, - підкреслив депутат. - Так, він ще не став директором, але вже дозволяє собі ображати інших художників, мистецтвознавців. Нехай він 8 разів буде генієм і творить як художник, не треба його захищати і ставити в наш музей”, - зазначив депутат Опозиційного блоку Віталій Саутьонков.
![]() |
Ройтбурд: Вакханалія 2018 |
Втім, двоє художників свого часу все ж таки керували цим музеєм. Лауреат Всесвітної виставки у Парижі Киріак Костанді став директором тоді Одеського музею витончених мистецтв з 1917 року та до своєї смерті. Наступним був імпресіоніст Теофіл Фраєрман. Завдяки їхнім іменам молодий музей (його відкрито у 1899 році у колишньому палаці Потоцьких) поповнився картинами Айвазовського, Шишкіна, Рєпіна, Кандиньского й багатьох інших митців. Наразі музею знов потрібен не просто свіжий подих, а реанімаційні заходи, аби просто врятувати полотна від знищення. Однак, судячи з голосування Одеської обласної ради, цього не станеться найближчим часом.