Як працюватиме нова послуга зміни оператора без зміни номера

Скористатися новою послугою можна в електронному режимі, або прийти до сервісного центру
Фото: pixabay
1 травня 201918:24

З 1 травня українці зможуть змінити мобільного оператора, залишивши свій телефонний номер. Закон про MNP (Mobile Number Portability - портативність мобільного номеру) в Україні ухвалили ще у 2010 році. Активно працювати над розробкою послуги почали 2014 року. Нині вона готова до запуску.

Як користуватись новою послугою, Insider розпитав у виконавчого директора Українського державного центру радіочастот (УДЦР) Вадима Гулька.

Розкажіть про послугу. Яка ситуація для абонентів зараз, і як все буде після її запровадження?

Раніше, якщо ви користувались якимось мобільним оператором, і дізнавались, що в іншого оператора кращі умови, вигідніші тарифи, то при переході до іншого оператора ви вимушені були змінювати свій номер.

Але якщо у вас цей номер давно, його знають всі друзі, знайомі, колеги - це дуже незручно. Тому більшість людей намагались залишатись на своєму номері.

Тепер послуга MNP дозволить будь-кому залишити свій цінний (для декого -  прямо “золотий”) телефонний номер, і користуватись тарифним планом іншого оператора.

Що потрібно зробити, аби змінити номер, не змінюючи оператора?

Перший крок: ви повинні впевнитись у тому, що ви - зареєстрований абонент. Ключова умова цієї послуги – вона може надаватись тільки ідентифікованим абонентам. Якщо ви купили картку десь у кіоску і користуєтесь нею, вам необхідно прийти в сервісний центр свого оператора з паспортом та зареєструватись. Тоді в базі буде видно: ось цей номер зареєстрований на цю людину.

Також є спеціальні сторінки операторів в інтернеті. Там так само можна зареєструватись, але потрібно мати електронний цифровий підпис.

Де можна взяти цифровий підпис?

Багато є можливостей. Найпростіше – у фіскальних органів. Також в територіальних органах Мін’юста. Отримання цього підпису займає 10-15 хвилин. Це безкоштовно. Приходите з флешкою, і вам дають електронний підпис.

Наголошую, що це потрібно лише тим, хто має незареєстрований номер. Якщо ж з електронним підписом є труднощі, можна піти "ніжками" до сервісного центру, і все там оформити без нього.

 

 

 

Добре, що далі?

Далі ви йдете до сервісного центру оператора, якого ви обрали на заміну старого. Також можна зайти на його сайт. Всюди є варіант – фізично прийти, або скористатись сайтом.

Подаємо заявку – письмову або електронну. "Я такий то, хочу перенести такий то номер, на такий то тарифний план". Вказуєте прізвище, ім’я, по-батькові і бажану дату переносу.

Далі все робить оператор – опрацьовує вашу заявку, відправляє старому оператору, вони між собою узгоджують технічні та бюрократичні питання.

І в кінці цієї процедури вже точно доведеться прийти в офіс нового оператора, щоб забрати нову СІМ-карту та здати стару.

 

 

 

Є якийсь термін, скільки має тривати ця процедура?

Мінімум три робочі дні. Але якщо, наприклад, сьогодні 1 число, а абонплата у вас діє до 15 числа, то ви можете не втрачати свої кошти. Ви можете сказати оператору, що подаєте заявку зараз, але хочете, щоб перенесення здійснили 14 числа, коли всі кошти будуть використані.

Є якісь причини, з яких оператор може відмовити в цій послузі?

Є ряд підстав, але всі вони абсолютно логічні, і не будуть болючими для громадян.

Наприклад, ви подали заявку про перенесення одному оператору, а через день пішли і подали таку ж заявку іншому. Це неможливо. Ви повинні або відмовитись від одного оператора, або ваш номер переведуть на будь-якого із вказаних вами операторів.

Наступна підстава – недостовірні дані, або помилка в заявці.

Ще однією підставою вам відмовити буде те, що ви через тиждень після перенесення подаєте аналогічно заявку. Діє обмеження 30 днів. Грубо кажучи, переносити номер можна раз на місяць.

Ще є ряд технічних підстав. Якщо, наприклад, у вашому селі просто не працює якийсь із операторів. Але це одиничні випадки.

В цей період, коли я подав заявку і мені проводять заміну, я можу дзвонити по старому оператору?

В цей день, коли вам переносять номер, може бути незначний період, коли у вас не буде зв’язку. Але вас про це обов’язково попередять. Це пов’язано саме з технічним процесом перенесення номеру.

Максимум це може тривати до трьох годин, але я впевнений, що в більшості випадків цей процес займатиме кілька хвилин і абонент нічого навіть не буде відчувати.

(Перехід до нового оператора здійснюється тільки після того, як абонент активував нову СІМ-карту. Поки перехід не стався, зв’язок по новій картці відбувається через “старого оператора” і його тарифи, - ред.).

Це безкоштовно?

Оплата встановлюється оператором, але на сьогоднішній день всі оператори заявили про те, що це буде безкоштовно. Єдине, можуть бути певні умови: необхідно буде купити базовий стартовий пакет. Але не всі встановили таку вимогу.

А для чого мені стартовий пакет, якщо я вже змінив оператора і маю нову сім-ку?

Наприклад, вам пропонують якийсь тарифний план за 35 грн. Ви купляєте цей пакет і ці гроші потрапляють вам на рахунок, і будуть вами в подальшому використані.

Поки що це запровадив лише один оператор, не пам’ятаю який, можливо він це скасує.

[Ред: схоже, йдеться про “Київстар”. На його сайті зазначено: “Для абонентів передплаченої форми обслуговування вартість послуги перенесення номера до мережі Київстар входить у вартість стартового пакета.”]

У подальшому в операторів є право встановлювати якусь плату за цю послугу?

Так, вони можуть її встановити в будь-якому розмірі, але ж ми розуміємо, що для них немає сенсу цього робити. Оператор зацікавлений, щоб до нього переходили клієнти.

Йому ж краще, щоб людина платила абонентську плату і користувалася саме його послугами, ніж разово поставити обмеження в якісь 50 грн. Хтось не захоче через це перейти, і оператор втратить клієнта, який потім міг би принести йому 500 грн.

У кожного оператора є свій код – три перші цифри. Якщо я перейду з одного оператора на інший, перші три цифри зміняться, чи залишаться такими ж?

В цьому ж і є суть послуги, що ці коди повністю залишаються.

Тобто, може бути плутанина, коли я бачу код одного оператора і дзвоню на цей номер, але потрапляю на іншого оператора. З мене можуть зняти кошти без мого відома?

 

Це питання вирішене. Коли ви дзвоните, буде певне голосове повідомлення. Кожен оператор його встановлює особисто, але воно має бути коротким і зрозумілим. Наприклад, якийсь гудочок і фраза: "ви дзвоните на номер іншого оператора".

Це буде повідомлення, аналогічне тому, що "абонент зараз зайнятий", чи "абонент зараз розмовляє". Потім у вас буде пару секунд, щоб скинути виклик.

Скільки операторів долучились до цієї послуги?

П’ять.

А всього скільки їх в Україні?

Всього 6 операторів. Один оператор зайняв позицію, що він не має технічної можливості підключитися. Це "PEOPLEnet". Але в них абонентська база дуже маленька.

Скільки тривала підготовка до запуску цієї послуги, і чи були якісь складнощі?

Взагалі це триває з 2014 року. По суті 5 років. Весь цей час проводилась робота, створювалась нормативна база, велись переговори з операторами мобільного зв’язку.

Чому так довго? Тому що, на жаль, майже на 3 роки затягнулись судові процеси між двома постачальниками, які боролись за те, аби виграти наш тендер на побудову бази даних.

Ми до минулого року чекали рішення судів, поки буде зрозуміло точно, хто переможець. Потім за рік змогли закупити обладнання, програмне забезпечення, налаштувати це все.

Оператори те саме змогли зробити. Останні три місяці ми працювали над тестуванням цієї системи. І ось зараз ми можемо сказати, що ми готові, і з 1 травня запускаємо цю послугу.

Що це за ситуація із судовою тяганиною?

Все просто: одна компанія казала:  “я переможець торгів”, інша казала – “ні, я”. Ось вони і судились, аби визначити хто переможець. Тоді ще не було "Прозорро", це проводилось за старим  законом. Ми хотіли провести цей тендер в "Прозорро", але було пізно – вже тривали суди. Навіть якщо б ми провели в "Прозорро", то у нас було б не 2 учасники, а 3, які вирішували б спір у суді.

Довідка Insider:

Судовий спір розгорнувся між двома компаніями - "Діалінк" та "SI Center". У 2016 році УДЦР провів тендер, переможцем якого стала компанія "Діалінк". Їх пропозиція склала 72 млн грн. Тоді керівництво компанії у коментарі програмі "Наші гроші"  аргументувало вказану ціну тим, що "врахували абсолютно все".

Натомість "SI Center" розкрив свій кошторис, згідно з яким він мав заробити на реалізації тендеру близько 5 млн грн, а загальна пропозиція була на 32,5 млн грн меншою і складала 39,5 млн грн.

Пізніше УДЦР провів повторну оцінку пропозицій конкурсних торгів. В результаті переможцем тендеру визнали компанію "SI Center", а "Діалінк" оскаржив рішення в Господарському суді.

У 2017 році УДЦР намагався через суд визнати договір з "SI Center" недійсним, а також провести повторний тендер через "Прозорро". Суд відмовився скасовувати договір.

Зрештою, боротьбу в суді виграла компанія "SI Center", яка й реалізувала проект.

Скільки грошей витратили на реалізацію?

Близько 40 млн грн.

А оператори закупувували обладнання за свої кошти?

Так, виключно за свої.

Що буде у вашій базі? Для чого вона потрібна?

Це центральний сервер, тобто основний центр обробки даних, до якого підключились оператори. Всі заявки про перенесення номерів будуть проходити через нас. Наше завдання – відслідковувати, щоб опрацювання цих заявок було вчасним.

 

Тобто, якщо в порядку зазначено, що оператор має не більше 8 годин на опрацювання заявки, значить ми повинні проконтролювати, що це дійсно займає не більше 8 годин. До того ж наша база отримуватиме інформацію про те, скільки номерів від якого і до якого оператора пішли.

Чи не було опору з боку операторів? Адже тепер ви володітимете інформацію, від якого з операторів найбільше відмовляються. Очевидно, що цей оператор надає найменш якісні послуги.

Та ні, упевнений, що вони про це навіть не думали. Це не показує, що оператор поганий, а свідчить лише про те, що він програв якусь маркетингову війну.

Я, принаймні, очікую збільшення конкурентної боротьби за абонентів. Бо їх задача зараз – зберегти існуючих абонентів та переманити чужих. Тому вони мають придумати цілий ряд "плюшок" і бонусів, щоб забезпечити це. В окремих країнах це призводило до зменшення тарифів. В інших до яких-небудь неймовірних бонусів. Подивимось, що придумають наші оператори. Буде цікаво.

1 травня вже можна буде подавати заявки?

Технічно - так. Але я не знаю, яку стратегію виберуть мобільні оператори. Тому що вони 1 числа можуть приймати вже заявки, а можуть ще не приймати. Тому що офіційно сама процедура перенесення номерів здійснюється виключно в робочі години, в робочі дні.

Тому, якщо ви подасте заявку 1 травня, то в роботу вона піде лише 2 травня. А враховуючи, що робочі дні в нас лише 2-3 травня, а потім знову вихідні, то перші перенесення в Україні можуть бути лише 6 травня.

Чи передбачені якісь санкції до оператора, який зараз не підключився до надання цієї послуги, або, якщо якийсь оператор передумає і відключиться?

Є загальні правила, що оператори зобов’язані дотримуватись законодавства і своїх ліцензійних умов. Якщо підуть скарги про те, що якийсь оператор відмовляється надавати цю послугу, я думаю, йому буде непереливки. Регулятор може ініціювати перевірки, після яких може прийняти рішення навіть про анулювання ліцензії. Це серйозні втрати для операторів, я думаю, вони із цим жартувати не будуть.

Підписуйтесь на наш новий телеграм-канал: https://t.me/theinsider_ua

 

Розділи :
Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

КОМЕНТАРІ

1.05.2019, 19:37
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 28 вересня 2019

    "Хто наступна Гандзюк?": активісти прийшли до Офісу президента

    У п'ятницю, 27 вересня, під Адміністрацією президента відбулася друга “Ніч на Банковій”. Активісти лишили напис на асфальті із запитанням: "Хто наступна Гандзюк?"

     
    • 26 вересня 2019

    “Пожаліли його, живий лишився, а він тепер в суді свідчить”, - в суді з розстрілу групи спецпризначення оприлюднили “прослушку” фігуранта

    Запорізький апеляційний суд на фінішній прямій розгляду справи розстріляних спецпризначенців

     
    • 21 вересня 2019

    Члени "Демократичної сокири" звернулись до міграційної служби щодо потрійного громадянства Коломойського

    Про це стало відомо під час акції "Імпічмент Коломойському", яка відбулась біля Офісу президента у Києві, 20 вересня

     
    • 18 вересня 2019

    У Києві відбулась церемонія подяки ексдиректору Українського інституту національної пам'яті В'ятровичу

     
Система Orphus