На що за два місяці можна витратити 1,8 млрд грн?

Скільки грошей партії витратили на передвиборну кампанію
27 жовтня 201509:00

Вас доконала виборча агітація на цих місцевих виборах?

А це ж тільки шість партій - "Блок Петра Порошенка "Солідарність", ВО "Батьківщина", "Наш Край", "Опозиційний блок", УКРОП і "Самопоміч" - проводили масштабні виборчі кампанії в більшості областей. Усі інші або ж були малоактивні, або агітували лише на локальному рівні.

Не вірите?

Це дані громадської мережі ОПОРА, опубліковані за тиждень до виборів.

Всеукраїнський зріз у цьому дослідженні не демонструє особливо нічого нового. Хіба такі факти, що партія УКРОП є абсолютним лідером не у Дніпропетровський, а у Волинській області, а "Опозиційний блок" - не на Донбасі, а в Запорізькій та Одеській областях.

На рівні міст можна побачити набагато більше цікавого. Починаючи з агітації від доволі непопулярних партій до методів, якими виборців намагаються заохотити до голосування за певного кандидата.

Наприклад, якщо подивитися на Київ, то зовсім не БПП був найактивнішим.

Першість тут була за "Рухом за реформи". Саме ця політична сила викупила чи не всі площі для реклами, почала кидати свої газети в поштові скриньки киян раніше за всіх.

Паралельно Думчев і Ко влаштовували "бонусні" заходи. Як-от 18 жовтня на Оболонській набережній охочих безкоштовно годували та розважали, постійно та нав’язливо повторюючи, хто саме влаштував свято.

Реалії такі: за це партії можна лише пригрозити пальцем і вписати у звіти спостережень громадських організацій щодо фактів непрямого підкупу.

Закон України "Про місцеві вибори" визначає, що продукція або послуги, вартість яких не перевищує 5% мінімальної заробітної плати, тобто 69 грн, не вважається підкупом. Закон не дозволяє лише проводити передвиборну агітацію з наданням грошей, кредитів, лотерейних білетів, товарів без партійної символіки, які коштують більше цієї суми. Все інше - можна.

Тобто, якщо порахувати, то паперові матеріали, повітряні кульки та обід від "Руху за реформи" вкладаються у цю мінімалку.

Інша справа - партійна символіка, яку кияни щедро розвішували на своїх балконах. Лідер тут теж "Рух за реформи", але зустрічається символіка і БПП, і "Батьківщини", і "Сили громад". Є дані, що за таку народну агітацію платили по 400-500 грн. Проте якщо між громадянином і партією укладаються певні угоди, це теж треба довести. Мешканці можуть заявити, що добровільно висловлювали публічну підтримку певній політсилі і це не заборонено, бо житлові будинки не належать до місць, де не можна розміщувати агітаційні матеріали. 

Якщо ж припустити таки, що за це було заплачено, то п’ять квартир в одному будинку обійшлися партії у 2 тис. грн. Були й такі, де символіка майоріла з вікон 10 квартир.

За списками до Київської міськради йшли 120 кандидатів від "Руху за реформи", 121 кандидат від "Блоку Петра Порошенка", 120 - від "Батьківщини". Також лідерами за кількістю кандидатів були "Свобода", "Спільна справа", "Народний рух України", "Опозиційний блок", "Право народу", УКРОП, "Єдність" і "Радикальная партія".

У столиці 60 округів, тож якщо припустити, що на "будинкову" агітацію кожна партія витратила по 10 тисяч, то бюджети політсил виходять уже великими. І це без бордів, сіті-лайтів, преси та безкоштовних годувань.

На форумі "Чесно про гроші в політиці", який відбувся 16 жовтня, представники дев’яти політсил спробували розказати, скільки ж вони витрачають на передвиборну кампанію.

Вийшло сяк-так, бо відкрито говорити про гроші вони поки не навчились: чітких сум не назвав майже ніхто.

Найпростіше, мабуть, було лідерові УКРОПу Геннадію Корбану. Всім відомо про його зв’язок із бізнесом, тож і в питанні "звідки гроші", кандидат опирається на цей факт. Але власне суму, витрачену на свою кампанію, він не назвав, активно наголошуючи на тому, що свої гроші заробив відкрито та без корупції.

Кандидат на київського міського голову від партії "Сила людей" Роман Михайлов зазначив, що його бюджети дуже скромні порівняно з іншими учасниками передвиборних перегонів: він зібрав на свою кампанію близько 150 тис. грн. Михайлов додав, що приблизно 63% з цих грошей пожертвували друзі-однокласники. Він розповів, що кандидати від "Сили людей", які йшли на вибори в невеликих містах, узагалі агітували за копійки - їхні бюджети не перевищували 10 тис. грн.

На благодійність із боку звичайних громадян посилався і "Демократичний альянс". Лідер партії Василь Гацько розповів, що шляхом пожертвувань партія зібрала в Києві понад 1,2 млн грн. Аби не втрачати час, лідер партії закликав давати політсилі гроші безпосередньо на форумі. При цьому Гацько жартівливо зауважив, що від Корбана кошти не візьме, та й той не дасть. Лідер УКРОПу на це відповів, що його партія дає пожертви тільки продуктами.

Декілька політичних гравців у фінансовому питанні посилалися на багатих членів партії.

Наприклад, представник БПП Сергій Алексєєв зазначив, що саме депутати, які раніше займалися бізнесом, допомагають із передвиборною кампанією президентській партії.

У партії "Відродження", за списками від якої в Київраду йшли 102 кандидати, розповідали, що кошти отримували саме від небідних кандидатів і з членських унесків. Представник політсили Володимир Пилипенко зазначив, що в областях кожному кандидатові треба небагато - приблизно 20-30 тис. грн.

Екс-"регіонал", кандидат від партії "Наш край" Володимир Макєєнко взагалі напустив туману. Він почав розповідати, що знає всі передвиборні таємниці та нюанси, бо сам у політиці дуже давно. Серед цієї мемуарної історії кандидат так і не сказав, де ж його партія бере гроші. На уточнювальне запитання Макєєнко натякнув, що ЗМІ тільки того й треба, що "брудної білизни".

Тим часом у "Комітеті виборців України" порахували, що загалом на передвиборну кампанію всі партії за два місяці витратили 1,8 млрд грн. У цю суму входить реклама, організація передвиборних штабів, друк преси та так звані "добрі справи", якими займалися кандидати - побудовані дитячі майданчики, влаштовані концерти та свята.

За словами гендиректора КВУ Олексія Кошеля, у сусідній Польщі на вибори витрачають у два-три рази менше. Що ж до фактів непрямого підкупу, то це дуже затратна технологія, але деякі партії на неї так підсіли, що побили антирекорд у співвідношенні "витрати - результат".

Розділи :

КОМЕНТАРІ

14.11.2018, 03:29
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 31 березня 2020

    Land Rover, Lexus та елітні годинники: що задекларував новий глава МОЗ

    За минулий рік Степанов заробив 87 807 грн як очільник Одеської ОДА і отримав проценти в Ощадбанку на суму 2,83 млн грн

     
    • 31 березня 2020

    Авто за мільйон гривень та готівка: що задекларував новий заступник Венедіктової

     
    • 30 березня 2020

    Рада підтримала “антиколомойський” законопроект

     
    • 30 березня 2020

    Рада з другої спроби обрала очільників МОЗ та Мінстерства фінансів

    Верховна Рада України у понеділок, 30 березня, з другої спроби проголосувала за призначення очільників МОЗ та Мінстерства фінансів

     
Система Orphus