Реальна робота Ради

Фото http://www.lifestylewoonwinkel.nl/
1 жовтня 201510:30

Саме стільки відсотків проектів, поданих у Раду, стають законами. На розгляді цієї каденції перебуває 2,35 тисячі законопроектів. Тоді як з початку року - січень-серпень - парламент прийняв, а президент підписав усього 264 закони. Це свідчить про дуже низьку ефективність роботи українського парламенту.

Давайте оцінимо якість законодавчих змін. 90% поданих до ВР законопроектів стосуються змін до чинного законодавства. Понад 1000 законопроектів стосуються вирішення економічних і галузевих питань. Понад 250 - зміни до Податкового кодексу. Понад 150 - зміни до Бюджетного кодексу.

Тобто більшість законодавчих ініціатив передбачає внесення змін до чинних законів. І це основна проблема української законотворчості: процес здійснюється вкрай нераціонально, ми приймаємо закони, щоб одразу ж додавати уточнення до них.

Іноді доходить до смішного: влаштовуються змагання, хто спритніший - з однієї тематики вноситься один урядовий і два депутатських законопроекти. Часто вони суперечать один одному.

Наведу останній приклад: у рамках зобов’язань України щодо фіто-санітарних норм внесено аж три законопроекти стосовно… кормів. Це ненормально.

Як це можна змінити?

Треба переглянути підходи до законодавчої діяльності, треба визначатися з варіантом тих чи інших змін до галузевого законодавства до написання законопроекту, а не битися в Раді.

Крім того, необхідно розглядати і враховувати положення актів права ЄС під час підготовки політичних рішень, при розробці законопроектів. Цей процес має бути системним. Треба припинити практику внесення на розгляд парламенту законопроектів, які не відповідають Конституції і законам України, пріоритетам європейської інтеграції, бо навіть експертиза таких документів, їх розгляд у профільних парламентських комітетах відбирає час, це додаткові людські ресурси.

Маємо парадокс: на всіх публічних заходах ми декларуємо, що Угода про асоціацію - це дорожня карта реформ. Але на практиці немає правових механізмів, як враховувати положення Угоди в законодавчих актах, які ухвалює парламент.

Парламентська експертна група за три місяці діяльності проаналізувала понад 180 законопроектів, які подано на розгляд ВР. Цікаво, що з числа проаналізованих нами - не більш ніж 10% містять експертний висновок авторів про те, чи відповідає законопроект праву ЄС та Угоді про асоціацію. Тобто розробників законопроектів часто це питання загалі не турбує. Ба більше, з числа проаналізованих нами є законопроекти, які декларують запровадження європейських норм права, а насправді по суті своїй вони суперечать стандартам ЄС.

Якщо найближчим часом не вжити дієвих заходів, євроінтеграційні закони будуть нівельовані іншими законопроектами, що змінюватимуть їх суть. Треба посилювати, систематизувати експертизу законопроектів, робити її обов’язковою на етапі внесення законодавчої ініціативи до парламенту.

Щоб змінити кількість проектів на якість, комітет Верховної Ради з питань європейської інтеграції ініціював запровадження нового механізму, який дозволить перевіряти всі законопроекти, внесені на розгляд українського парламенту, на відповідність європейському праву.

Для цього необхідно прийняти законопроект №2046а і внести зміни до регламенту.

Саме тоді кожен суб’єкт законодавчої ініціативи буде зобов’язаний перевіряти, чи відповідають праву ЄС та Угоді про асоціацію розроблені ними ініціативи. Наявність такого висновку стане обов’язковою для реєстрації законопроекту у ВР. Висновок готуватиметься на основі методичних рекомендацій Комітету ВР з питань європейської інтеграції та затверджуватиметься головою Верховної Ради. Якщо законопроект не відповідає Угоді та законодавству ЄС, його можуть повернути розробникові.

Автори законопроекту переконані, що новий правовий механізм сприятиме ефективному виконанню Угоди про асоціацію між Україною та ЄС і уникненню протиріч між нашими законодавствами. Для виконання угоди тільки протягом найближчих трьох років потрібно прийняти понад 180 законів, і вони мають бути прийняті вчасно.

Попереднє погодження проектів дозволить зробити законотворчий процес більш передбачуваним, законопроекти стануть якіснішими і зменшиться рівень популізму.

Це сприятиме тому, щоб нагальним законопроектам не доводилося "пробиватися" через загальний потік законопроектів, з яких тільки 10-11% мають шанс бути прийнятими. До речі, в країнах ЄС цей показник у п’ять-шість разів вищий.

Розділи :

КОМЕНТАРІ

15.12.2018, 14:45
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 31 березня 2020

    Land Rover, Lexus та елітні годинники: що задекларував новий глава МОЗ

    За минулий рік Степанов заробив 87 807 грн як очільник Одеської ОДА і отримав проценти в Ощадбанку на суму 2,83 млн грн

     
    • 31 березня 2020

    Авто за мільйон гривень та готівка: що задекларував новий заступник Венедіктової

     
    • 30 березня 2020

    Рада підтримала “антиколомойський” законопроект

     
    • 30 березня 2020

    Рада з другої спроби обрала очільників МОЗ та Мінстерства фінансів

    Верховна Рада України у понеділок, 30 березня, з другої спроби проголосувала за призначення очільників МОЗ та Мінстерства фінансів

     
Система Orphus