Майдан і війна: як змалювати їх школярам?

Міністерство освіти і науки має намір включити до підручників для середньої школи параграфи про події 2013-2014 років
2 грудня 201409:46

У навчальних планах для середньої школи в Україні предмета "суспільствознавство" немає. Сучасні теми доводиться розглядати в межах курсів "Історія України" і "Всесвітня історія".

Це дає поживу для обвинувачень у маніпуляціях свідомістю учнів - процеси, котрі поки що не є завершеними, доводиться описувати ретроспективно, пропонуючи певний ряд висновків. А сам факт впровадження відповідних сюжетів до програми однієї з базових дисциплін, що викладаються в школі, дозволяє органам управління освітою контролювати тональність, у якій вони висвітлюватимуться на місцях.

На початку листопада Міністерство освіти і науки вперше публічно оголосило про намір включити до підручників для середньої школи параграфи про події 2013-2014 років. Тоді відповідна публікація на відомчому сайті й проведення засідань робочої групи щодо розробки навчальних і навчально-методичних матеріалів не стали гучним інформприводом.

На це не вплинуло навіть те, що в переліку "висвітлюваних" подій було використано формулювання "російсько-українська війна", а не більш нейтральний і вживаний офіційною владою вираз "антитерористична операція".

Ширшу увагу до наміру було привернуто лише через два тижні, коли на черговій нараді в МОН було ухвалено низку рішень про особливості подання матеріалу. Ідеться про максимальну стислість викладу - близько семи сторінок, половину обсягу яких займатимуть фотоілюстрації та інфографіка, котра зробить майже неможливим включення до нього оціночних суджень.

Якщо ідею буде реалізовано саме в такий спосіб, можна говорити про свідоме оминання її авторами гострих кутів.

Доступна наразі інформація дозволяє припустити, що вони намагаються зіграти на випередження, запропонувавши школярам із різним (і часто-густо вже сформованим впливом родини, ЗМІ або соцмереж) ставленням до подій 2013-2014 років виважений суто фактологічний опис явищ. Опис, який за визначенням має викликати більшу довіру, ніж набір емоційних штампів, присутній у доступних кожному школяреві пропагандистських матеріалах.

Потребу в окремому розділі про "найновітнішу" історію міністерство обґрунтовує не лише суспільною значимістю подій останнього року, а й затвердженим понад місяць тому включенням відповідних тем до програми зовнішнього незалежного оцінювання на 2015 рік.

У цьому документі сюжет протестів листопада 2013‑го - лютого 2014-го та подій, що розгорнулися у Криму, Донецькій і Луганській областях після втечі Віктора Януковича, присутній передусім на рівні володіння понятійним апаратом - вимагається знання випускниками термінів "Євромайдан", "Небесна сотня", "Революція гідності", "сепаратизм", "антитерористична операція", "анексія", "тимчасово-окупована територія" і пов’язаних із ними подій.

Цікаво, що термін "Євромайдан" у цьому переліку подається в одному ряду з "Революцією на граніті" й "Помаранчевою революцією", що розриває хронологічну послідовність викладу - студентське голодування з вимогою відставки Віталія Масола в жовтні 1990 року, все ж таки, є частиною комплексу подій, об’єднаного упорядниками програми в розділ "Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України", а не виокремленої в цьому ж документі доби після 1991-го.

Поки що ми маємо справу лише з лаконічним озвучуванням задуму. Повідомлення на сайті міністерства не дають змоги робити широкі висновки про тональність майбутнього параграфа. Однак наразі можна констатувати доволі прозору роботу робочої групи, чого не було під час каденції попереднього міністра. Її представники не відмовляються від розлогих коментарів, повідомляючи про перебіг роботи свого органу доволі докладно, прикладом чого є участь одного з його членів - Володимира Головка - у нещодавній дискусії на цю тему на радіо.

Поява цих планів цілком закономірна і мала прецеденти як у практиці вітчизняного МОН, так і за кордоном.

Свого часу включення теми "Помаранчева революція" в підручники для вступного курсу "Історія України" для 5-го класу у 2005 році викликало чималий резонанс. Хоча та ж тема у виданих того ж року навчальних виданнях для 11-го класу взагалі не викликала суспільної дискусії.

Цього разу про підручник для п’ятикласників не йдеться - імовірно, вони поки навчатимуться за книгами, надрукованими до 2010 року, дозвіл на використання яких було надано МОН іще навесні цього року.

Очікуване повернення до підручника для 11 класу теми "Помаранчевої революції", редукованої до одного короткого абзацу відразу ж після приходу до влади Віктора Януковича, також поки що не стало приводом для обговорення - після 2013-2014 рр. події десятирічної давності остаточно стали історією.

Тези представників робочої групи щодо ролі цього "шкільного додатка" в інформаційній війні дещо наївні. Противагою такі матеріали, якими б фаховими й переконливими вони не були, виступити не можуть. Та й не повинні. Семисторінковий pdf-файл на сайті міністерства за визначенням не витримає конкуренції з десятками інформаційних ресурсів і взагалі призначений для іншої цільової аудиторії.

Однак він цілком дасть змогу учням побачити події останнього року "згори". Багато хто з сьогоднішніх одинадцятикласників спостерігав за ними "знизу" чи "збоку", беручи - безпосередньо чи опосередковано - участь у протестах чи підтримуючи в цьому членів своїх родин (з будь-якого боку тодішнього протистояння), рідні багатьох школярів беруть участь у бойових діях. Поєднання цього - часто травматичного, пов’язаного з загибеллю близьких людей - досвіду й ширшої фактологічної картини є необхідністю.

Та чи дійсно сухий перелік фактів і наведення навіть найкрасномовніших графіків і таблиць із відкритими запитаннями до учнів гарантуватиме коригування останніми засвоєних раніше уявлень?

Чи учні контрольованих "ДНР" і "ЛНР" районів Донеччини й Луганщини, а також окупованого Криму матимуть можливість прочитати текст, що готується? Бо ж саме вони чи не найбільше потребують знайомства з виваженою картиною, причому багато випускників із цих регіонів складатимуть ЗНО на контрольованих урядом територіях і вступатимуть до українських вишів.

Однак перші висновки про успішність реалізації цього проекту можна буде зробити лише за місяць, після оприлюднення матеріалу, що його готує робоча група.

Розділи :

КОМЕНТАРІ

18.11.2018, 21:10
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 19 лютого 2019

    Потерпілі у справах Майдану продовжують з’являтись. Щодо розстрілів винесено 66 підозр, - ГПУ

    Всього у справі більше тисячі епізодів, включаючи побиття активістів, журналістів та вбивства

     
    • 18 лютого 2019

    Активісти прийшли під стіни МВС із акцією "Бандера, вставай"

    У Києві біля приміщення Міністерства внутрішніх справ представники кількох організацій провели акцію "Бандера, вставай"

     
    • 18 лютого 2019

    У справі щодо відсторонення Уляни Супрун визначили нового суддю

    Новим суддею у цій справі за автоматичним перерозподілом стала суддя Тетяна Скочо

     
    • 13 лютого 2019

    Прокурор, який помер в статусі підозрюваного у справах Майдану, був у день смерті в суді

     
Система Orphus