Таємне засідання Кабміну та Партії регіонів змусило вкотре хвилюватися, чи не запровадять надзвичайний стан. Станом на 19:00 голосів за НС не було - не готові голосувати частина "регіоналів" і позафракційні. Однак останнім роблять дуже вагомі пропозиції. І опозиція на 98% готова, що влада спробує проголосувати це питання.
INSIDER спробував розібратися, наскільки легко можна ввести надзвичайний стан в Україні, і що очікує країну в разі його оголошення.
Згідно із Законом "Про правовий режим надзвичайного стану" надзвичайний стан може бути запроваджено або по всій території країни, або в окремих її територіях.
Президент не може одноосібно прийняти рішення про введення режиму НС. Для цього главі держави потрібно отримати згоду Ради національної безпеки та Верховної Ради.
Більше того, для запровадження НС необхідні чіткі передумови. Наприклад: масові теракти, супроводжувані загибеллю людей; міжнаціональні або міжконфесійні конфлікти; захоплення особливо важливих об'єктів і держустанов; спроба конституційного перевороту та захоплення влади; необхідність відновлення конституційного правопорядку на певній території.
Умови та "правила" надзвичайного стану визначає РНБО, після згоди якої президент звертається через ЗМІ чи в інший спосіб до групи осіб, організацій, установ, які є ініціаторами чи учасниками дій із вимогою припинити протиправні дії протягом встановленого у зверненні терміну.
Тобто Янукович має звернутися до протестувальників, перш ніж запровадити надзвичайний стан.
Хоча закон передбачає, що голова держави може й не робити вказаного звернення, якщо ситуація вимагає "невідкладних заходів для врятування населення або недопущення загибелі людей".
Після цього президент видає указ, його розглядають у парламенті протягом двох днів. І якщо цього не сталося – указ втрачає чинність.
У самому указі голова держави має чітко пояснити підстави введення, межі дії стану, термін, на який запроваджено НС.
"Теоретично, можна ввести надзвичайний стан, скажімо, лише в Печерському та Шевченківському районах Києва, - каже адвокат Валентина Теличенко. - Треба бачити, що ст. 4 закону чітко обмежує президента, вказуючи, що НС можна вводити лише за умови реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої іншими способами неможливо. В нашій ситуації в разі, якщо президент погодиться з вимогами Майдану і піде у відставку, а Верховна Рада проголосує за відповідні закони, то потреби оголошувати надзвичайний стан не буде. Іншими словами - якщо президент оголосить надзвичайний стан, то він вчинить зловживання владними повноваженнями і підлягатиме кримінальній відповідальності".
При цьому мають бути обов’язково вказані ті надзвичайні заходи, які влада має намір робити в період НС, а також "вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються". Тобто має бути пояснено, що забороняється і що при цьому не можна робити.
НС, введений по всій Україні, діє 30 днів, на окремих територіях країни - до 60 днів. Продовжити термін надзвичайного стану можна лише за певних умов. Процедура аналогічна першому введенню. Скасовує надзвичайний стан також президент своїм указом.
Із початком дії надзвичайного стану влада може сформувати так звані оперативні штаби, до складу яких можуть входити представники Служби безпеки, органів внутрішніх справ і представників військової служби правопорядку у Збройних силах. Фактично, саме ці штаби на час НС беруть на себе всю владу на місцях.
Використання армії під час надзвичайного стану можливе лише у двох випадках: якщо НС вводиться на підставі "виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" та у випадку "масового переходу державного кордону з території суміжних держав".
Тобто поки що підстав для використання армії немає.
Але у влади фізично не вистачає ресурсу для того, щоб контролювати країну або певну територію наявними силами правоохоронців та ВВ у разі введення НС.
Джерела Дзеркала тижня кажуть, що Кабмін ухвалив сьогодні постанови про збільшення кількості "Беркута" до 30 тисяч. Але де візьмуть людей - не відомо.
Є загроза, що влада може використати для допомоги так звані добровільні народні дружини, процес формування яких активно почався на Донбасі та у Криму. Враховуючи останні дії влади, яка використовує "тітушок" для розгону мітингів, їх можуть використати і як "дружинників".
Таку ж думку поділяє опозиційний народний депутат Віктор Чумак.
"У Законі "Про охорону громадського порядку та державного кордону" сказано, що можуть бути створені громадські організації, які мають право брати участь в охороні порядку під час НС. Тому цілком реальною є "легалізація" так званих "тітушок" у такі угруповання", - пояснив нардеп.
Що стосується обмеження прав і свобод громадян, то тут у влади є доволі широкі повноваження. В перспективі населенню загрожує:
1) встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;
2) обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;
3) посилення охорони громадського порядку та об'єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;
4) заборона проведення масових заходів, окрім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;
5) заборона страйків;
6) примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.
Окремо слід сказати про ЗМІ, а саме про те, як вони мають працювати під час введення НС.
Так, надзвичайний стан передбачає заборону виготовлення і розповсюдження інформаційних матеріалів, що можуть дестабілізувати обстановку. Таке широке трактування передбачає доволі вільне розуміння її владою та обмежує журналістів у плані того, що можна вважати такими матеріалами, а що ні.
Також у обмеженнях під час НС є ще один цікавий пункт, який може доволі широко трактуватись, а саме: "особливі правила користування зв'язком та передачі інформації через комп'ютерні мережі".
Ну і насамкінець.
Закон "Про правовий режим надзвичайного стану" має одне цікаве речення, яке слід було в першу чергу вивчити тим, хто порушує питання про надзвичайний стан, а також тим, хто буде його виконувати: "Введення надзвичайного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принижуючого людську гідність поводження або покарання, для будь-яких обмежень права на життя, на свободу думки, совісті, релігії в розумінні цих прав і свобод"…