Диплом “хорошого громадянина”: на що ставлять шведи у системі освіти

У світовому рейтингу шкільної освіти Швеція і Україна стоять поряд - 35 і 38 місце відповідно. Але у випадку вищої освіти різниця виростає в рази - 5 і 35 місце відповідно.
10 січня 201819:52

Швеція вже стабільно очолює світові рейтинги з якості життя. Ця країна має свій рецепт, як збудувати систему, яка працює добре. І рецепт цей великою частиною закладений у освіті.

При цьому, в світовому рейтингу шкільної освіти Швеція і Україна стоять поряд - 35 і 38 місце відповідно. Але у випадку вищої освіти різниця виростає в рази - 5 і 35 місце відповідно.

Як схожість стає відмінністю, що мають на увазі шведи, коли говорять про “систему, яка працює” і чому скандинавський приклад цікавий в контексті української освітньої реформи, розбирався INSIDER.

Інвестувати у громадянина

“В університеті всі розуміють, що ти повинен добре навчатися, бо ти сам це обрав. У школі ж фокус інший. Тебе навчають і ти сам вчишся бути хорошим громадянином,” - пояснює вчитель Фелікс, який викладає у школі Гетеборга.

Саме ця теза добре відображає суть шведської освітньої системи. На перший погляд вона структурно схожа на українську. Спочатку дитячий садочок -  förskola, -  а потім обов’язкова школа. Між цими двома етапами всі діти гарантовано безкоштовно можуть рік навчатися у так званому förskoleklass. Цей етап покликаний більш структуровано підготувати дитину до навчання в школі. Він не є обов’язковим, проте більшість шведських дошкільнят його проходять.

Як це заведено в соціальних країнах, переважна кількість шкіл Швеції фінансуються з муніципальних бюджетів. При цьому поряд з ними можуть існувати комунальні (так звані “незалежні школи”) і приватні. Загалом вони дублюють принципи і систему муніципальних шкіл, але разом з тим можуть мати певну спеціалізацію.

Суть системи

Різницю можна відчути, якщо порівняти наповнення української і шведської освіти. По-перше, у Швеції школярі не отримують оцінок аж до 6-го класу. При цьому вони за навчальний рік пишуть кілька тестів, які не так важливі для самих школярів, як для їхнього вчителя. Так він або вона зможуть краще знайти підхід до кожного учня індивідуально і прослідкувати успішність. При цьому мінімум стресу для дитини і буквально жодної нерівності серед школярів через оцінки.

 

Далі на базі оцінок з 6 по 9 клас шведські школярі обирають або піти навчатися в гімназіум, або ж у шведський відповідник технікуму чи ПТУ. Більшість обирає саме перший варіант і спеціалізацію у старшій школі. Умовно кажучи, це поділ на гуманітарні дисципліни і точні науки.

Щодо ж до тези про “хорошого громадянина”, то ця частина не виділена окремий предмет у розкладі школяра. Вона проходить через кожну дисципліну і є вимогою до педагога. На практиці це означатиме, що вчитель, викладаючи будь-яку дисципліну, зводитиме обговорення до теми “бути частиною шведської системи”.

Що ж до фінансового питання освіти, то окрім того факту, що вона безкоштовна, батьки школярів отримують від муніципалітету стипендію на дитину, яка покриває витрати на шкільне приладдя й інші необхідні для навчання речі.

Після гімназіуму більшість шведських підлітків вступають до університету. Для багатьох з них цей етап наступає не відразу після школи. Тут мова іде про типовий для західної культури “gap year”, коли молоді люди беруть паузу, якщо не визначилися, ким хочуть стати і з якою професією пов’язати своє життя.

Університетська освіта сильно відрізняється від української пострадянської системи “начитка - сесія - начитка”, де сесія означає для студента безсонні ночі, підготовку до всіх заліків і іспитів протягом одного місяця. Звісно, можна посперечатися, що, мовляв, якщо студент навчався протягом семестру, то сесія не стане великим стресом. Але практика все ж показує інше. При цьому у Швеції студентів знову спробували убезпечити від стресу і викладають за іншим принципом.

Технічний університет Чалмерса в Гетеборзі

Рік навчання у скандинавів поділений на чотири чверті, і в кожній чверті студентам викладається один предмет (разом практична і теоретична частини). Таким чином, за один навчальний рік виходить чотири заліки рівномірно розподілених у часі. Звісно, що не лише стрес і навантаження є поясненням саме такої системи. Шведи переконані, що саме таке, поетапне вивчення кожного предмету допомагає студенту краще концентруватися на навчанні. При цьому, ці предмети упорядковані за принципом від набільш базового до більш специфічного. Таким чином, виконуючи завдання, наприклад, в третій чверті, студент точно звертатиметься до знань і навичок набутих у першій чверті.  

Співпрацюй і навчайся

Ще одна особливість шведської системи. І під час навчання в школі, і в університеті більшість завдань, які виконують учні (студенти) є не індивідуальними, а груповими. Іноді навіть письмові есе вони писатимуть удвох чи втрьох. При цьому, відсоток групових завдань буде відрізнятися залежно від школи чи університету, а підсумкові та дипломні іспити завжди будуть складатися індивідуально.

І цьому у шведів є своє пояснення. На їхню думку, саме під час групової роботи учні навчаються краще, адже окрім освоєння програми, вони діляться досвідом і власними знаннями між собою, і таким чином допомагають одне одному.

Цікаво, що тоді, коли абсолютна більшість шведів пишається системою їхнього соціуму і країни, так само багато з них не в захваті від групових завдань, які супроводжують їх протягом всього навчання. Вони визнають, що іноді на практиці система дає збій і це зводиться до того, що один студент робитиме завдання за трьох.

Проте після збою шведи спробують запобігти подібній неспівпраці діалогом про “правильну систему”. Вони знають, що вона не ідеальна, що подібних недоліків у ній багато, але вони все ж говоритимуть. Майже так само, як колись у школі про “хорошого громадянина”, адже він виявляє себе і у таких деталях.

Ця публікація підготовлена під час стипендіального періоду в Гетеборзькому університеті завдяки стипендії Шведського інституту. This publication has been produced during the scholarship period at Gothenburg University, thanks to a Swedish Institute scholarship.

Розділи :
Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

КОМЕНТАРІ

16.11.2018, 03:14
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 13 грудня 2018

    "Ввів депутатів в оману", - прокурор зачитує Труханову обвинувальний акт

    Труханов, будучи міським головою Одеси, без достатніх підстав скликав позачергову сесію міськради, в порядок денний якої включив питання про купівлю приміщень для міськради.

     
    • 12 грудня 2018

    Держзрада, розкрадання, незаконне збагачення: кого суди поновлюють на посадах

     
    • 11 грудня 2018

    Суддя відмовив Тамразову в особистому зобов’язанні

     
    • 11 грудня 2018

    "Стріляли картеччю": постраждалий під час Революції Гідності капелан свідчив у справі "беркутівця"

    Янковський один із більш ніж 70-ти потерпілих у справі Шаповалова. Всього нині допитали близько 40 постраждалих.

     
Система Orphus