Хто створить український онлайн-університет?

Чи зможуть українські ІТ-компанії створити альтернативу традиційним університетам?
17 вересня 201409:30

Вітчизняна система вищої освіти абсолютно не відповідає потребам бізнесу. Багато компаній вимушені перевчати випускників практично з нуля. І якщо в традиційних сферах "стара радянська школа" ще дає відносно якісні фундамантальні знання, то щодо низки нових професій, як-от онлайн-маркетинг, в Україні взагалі не існує університетських програм.

Швидким і ефективним рішенням може бути впровадження у вищій школі елементів онлайн-навчання. Для цього не треба відразу переписувати існуючі навчальні програми, а доповнити їх найкращими іноземними матеріалами, які з’явилися у відкритому доступі. Вже третій рік у світі повним ходом іде революція освіти. На сьогодні кожен п’ятий студент на Заході паралельно з основним навчанням проходить онлайн-курси інших університетів.

Впровадження так званих масових відкритих онлайн-курсів (англ. абревіатура - MOOC) дає вигоди як для студентів, так і для університетів. Перші мають доступ до навчальних матеріалів провідних вузів світу, таких як Гарвардський або Стенфордський університет, а також найяскравіших викладачів сучасності. А університети, своєю чергою, замість сотні студентів, яких може вмістити аудиторія, отримують доступ до сотень тисяч молодих людей по всьому світу.

Все більше навчальних програм вузів у країнах, що розвиваються, використовують безкоштовні онлайн-курси на таких сайтах, як coursera.org, udacity.com або edx.org.

Ще до того, як змінити академічну освіту, цифрова революція почалася в сегменті корпоративного навчання. Світовий ринок онлайн-навчання досяг у 2013 році обороту в $56 млрд. Компанії знижують свої витрати на навчання персоналу в середньому на 50%, змінюючи внутрішніх тренерів системами онлайн-освіти.

Україна лише почала рух у цьому напрямку. І якщо в сусідній Росії вже пройшла перша конференція учасників ринку онлайн-освіти з більш ніж 100 учасниками, в Україні набереться заледве 20 e-learning проектів, а також низка студій, які створюють навчальний контент для західних замовників.

Які українські команди здатні створити вітчизняний онлайн-університет?

Coursmos.com - український стартап, орієнтований на глобальний ринок з дійсно оригінальною ідеєю. Замість створювати громіздкі всеохоплюючі навчальні курси, стартапери з Києва пропонують мікро-курси тривалістю 5-7 хвилин. Тематичний цикл із кількох відео тривалістю 30-60 секунд кожне дійсно простіше створювати і легше проходити, особливо на мобільному пристрої дорогою до офісу. Основна ідея проекту відштовхується від того, що, згідно зі статистикою, близько 90% студентів покидають громіздкі онлайн-курси до їх завершення.

Moocology - ініціатива виникла на початку 2014 року в рамках Brain Basket Foundation. За словами керівника проекту Анни Балацької, місія проекту полягає у просуванні культури онлайн-освіти в Україні. Команда проекту поставила собі за мету переклад українською найкращих іноземних курсів. Окрім того, вже зараз відкриваються навчальні хаби у Києві та Дніпропетровську, де буде проводитися практична робота з використанням теоретичних матеріалів університетів США та Британії. Також у Moocology працюють над створенням так званих "професійних карт" - наборів знань і навичок, потрібних в тій чи іншій професії. Під кожну з них будуть підбирати існуючі онлайн-курси і створюватимуть власні.

Goit.com.ua - ще один навчальний проект в ІТ-сфері від команди, яка створила GoGmat - платформу для підготовки до складання іспиту GMAT і вступу у провідні бізнес-школи світу. Процес навчання в GoIT побудований на сукупності "живих" занять, менторства і онлайн-навчання. За словами CEO проекту Андрія Пивоварова, за два роки проект "випустив" понад 450 студентів, 300 із них отримали роботу в провідних ІТ-компаніях.

Iteducate.com.ua - учбовий центр навчання ІТ від команди творців eduboard.com. Проект створений для підготовки ІТ-спеціалістів із найзатребуваніших технологій програмування. Як розповів керівник учбового центру, результати перших курсів показали, що користувачі на пострадянському просторі сприймають онлайн-курси інакше, ніж користувачі з англомовних країн. З огляду на це, вносять зміни у співвідношення і формат навчальних матеріалів - відео-контенту, тестів, практичних завдань і прямого контакту з викладачами.

Berize.com - ще один стартап, який націлений на корпоративний сегмент. Ключова ідея проекту полягає в тому, що жоден університет в Україні не готує спеціалістів у сфері продажів і клієнтського обслуговування, і саме дистанційне навчання здатне заповнити цю прогалину. Нині триває розробка навчальних матеріалів із використанням записів розмов із клієнтами.

Окремо варто сказати про розробників технічних рішень для навчання. Так звані системи управління навчанням (англ. learning management system - LMS) дають можливість навчальним закладам, компаніям та окремим тренерам створювати і поширювати власний контент. Уже зараз значна частина дистанційного навчання відбувається з допомогою вебінарів. У подальшому освітній процес буде переміщуватися на масштабні платформи з більшим набором інструментів, щоб створювати, передавати і накопичувати знання.

Preply.com - початкова ідея стартапу полягала в агрегації даних про тренерів, курсів і спеціалістів на основі геолокації. Після виходу на американський ринок проект змінив бізнес-модель і сконцентрувався на пошуку репетиторів англійської мови. Платформа зводить в одному місці дві зацікавлені аудиторії - індивідуальних викладачів і людей, які прагнуть вивчати англійську швидко й ефективно.

Instudies.com - яскравий стартап, який поставив собі задачу створити платформу для комунікації між студентами, а також з викладачами під час навчання. Не секрет, що до ери онлайн-навчання всі домашні завдання і конспекти можна було знайти в гуртожитку. Тепер це все можна розмістити он-лайн.

Значні ресурси для переходу в он-лайн мають провідні вітчизняні виші та бізнес-школи. Університет ім. Тараса Шевченка вже навіть встиг запустити курс із маркетингу. А Києво-Могилянська бізнес-школа дає своїм випускникам довічний доступ до навчальних матеріалів на закритому порталі. Це логічний розвиток процесу викладання, адже вже згадані онлайн-платформи, такі як coursera та edx, виникли як експериментальні консорціуми за участю кількох американських ВНЗ. Наприклад, останній був запущений у партнерстві Гарварду з МІТ.

Вітчизняні онлайн-курси здатні створити міст між непрактичними університетськими програмами і бізнесом, який несе додаткові витрати на відбір і навчання випускників. У цьому напрямі вже зараз ведеться інтенсивна робота. Компанії можуть виступати спонсорами у створенні необхідних їм курсів, або ж підтримувати окремих викладачів. Вітчизняні виші вже зараз абсолютно безкоштовно можуть доповнити свої навчальні програми матеріалами найкращих світових університетів.

Розділи :

КОМЕНТАРІ

16.11.2018, 17:13
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 18 лютого 2019

    У справі щодо відсторонення Уляни Супрун визначили нового суддю

    Новим суддею у цій справі за автоматичним перерозподілом стала суддя Тетяна Скочо

     
    • 13 лютого 2019

    Прокурор, який помер в статусі підозрюваного у справах Майдану, був у день смерті в суді

     
    • 11 лютого 2019

    Затримання активістів: чи було захоплення будівлі і які справи відкрито

     
    • 9 лютого 2019

    Активістів "Хто замовив Катю Гандзюк" блокували на форумі Порошенка і затримали на акції Тимошенко (ОНОВЛЕНО о 23:30)

    Після затримання активістів відпустили, а потім затримали повторно

     
Система Orphus