Бензинові оборудки уряду Яценюка

INSIDER
Продаж пального державним структурам за цінами, що не відповідають ринковим, є системним явищем
21 квітня 201511:00
  • 1
  • 1

Два тижні тому спалахнув скандал навколо закупівлі Міністерством оборони дизельного палива нібито за завищеними цінами, зокрема в ОККО.

Згідно з повідомленнями ЗМІ, завищення ціни від ринкової вартості становило близько двох гривень на літрі пального. Про ці факти було поінформовано навіть президента Петра Порошенка, якому надіслав листа голова комітету Верховної Ради з нацбезпеки Сергій Пашинський.

Нардеп зазначив, що закупівлю проводили за переговорною процедурою, до якої департаментом закупівель Міноборони були залучені певні постачальники. "Окремі компанії були запрошені шляхом поштових повідомлень, унаслідок чого ці компанії не змогли взяти участь у переговорах, оскільки отримали запрошення пізніше дати проведення переговорів (додаток 1)", - йшлося у листі Пашинського.

Зокрема, мова була про держпідприємство "Укртранснафтопродукт", яке нібито отримало запрошення на переговори після того, як вони відбулися.

Варто зазначити, що "Укртранснафтопродукт" входить до сфери впливу Пашинського. Ця держкомпанія фігурувала в журналістських публікаціях, присвячених схемі експропріації і подальшої реалізації нафтопродуктів младоолігарха Сергія Курченка, який утік з країни. У цій схемі також "засвітилися" компанії бізнесмена Сергія Тищенка, близького до Пашинського.

Виконувачем обов’язків керівника департаменту держзакупівель Міноборони є Неллі Стельмах, представник волонтерського руху. Саме її непрямо звинувачували в погодженні завищеної ціни на закуплене для потреб армії дизпаливо.

Неллі Стельмах. Фото з Facebook

Пізніше ще один представник волонтерського руху Давід Арахамія повідомив, що з ОККО було проведено успішні переговори щодо зниження ціни на дизпаливо. Адже первісна угода про поставки була укладена під час стрибків курсу валюти наприкінці лютого, і після стабілізації ситуації з'явилася можливість унормувати ціну за допомогою додаткових угод. Окрім ОККО, другий постачальник - НК "Альянс" - теж погодився знизити ціну на вже поставлений обсяг дизпалива.

Але це не перша закупівля Міноборони, яка викликає питання. У лютому INSIDER писав про схему продажу пального державного виробництва на потреби армії через приватні "прокладки".

Ідеться про закупівлю МОУ 17,7 тисячі тонн бензину А-80 у ПП "Феон", що близьке до народного депутата Ярослава Москаленка, члена депутатської групи "Воля народу" Ігоря Єремеєва.

Тоді компанія "Феон" придбала на аукціоні державного ПАТ "Укргазвидобування" сировину для виробництва бензину за ціною, набагато нижчою від ринкової. Компанія планувала виробити бензин на потужностях державного Шебелинського газопереробного заводу та продати його Міноборони. Орієнтовний заробіток "Феону" на цій оборудці мав становити близько 50 мільйонів гривень.

Але після цієї публікації аукціон "Укргазвидобування" було скасовано, а компанія "Феон" відмовилася від постачання бензину Міноборони. Як зазначали джерела INSIDER у Міненерго, у ситуацію втрутився прем’єр Арсеній Яценюк.

Дійсно, "прокрутка" схем приватного заробітку на потребах армії воюючої країни із залученням держкомпаній, що входять у сферу управління Кабміну, виглядає не найкраще. Тож були сподівання, що Міноборони надалі закуповуватиме пальне безпосередньо в державного "Укргазвидобування".

Однак, як виявилося, дві державні структури, одна з яких - виробник, а друга – покупець, досі не можуть знайти одне одного.  

Історія однієї закупівлі

Після відмови ПП "Феон" від виконання договору МО оголосило нову переговорну процедуру щодо закупівлі 17,7 тис. тонн бензину А-80-ДЗ. Єдиний виробник вказаного бензину в Україні – державне "Укргазвидобування".

Як повідомили INSIDER у Міноборони, 4 березня УГВ разом з іншими постачальниками запросили для участі в переговорах. Утім, як зазначили в оборонному відомстві, представники УГВ не з'явилися.

Представники "Укргазвидобування" заявили про неможливість участі держкомпанії в закупівлі, мотивуючи відмову нормами законодавства, яке не дозволяє держкомпаніям продавати нафтопродукти поза аукціоном. Таким чином УГВ нібито не має можливості продати бензин напряму Міноборони.  

Дійсно, існує обмеження у вигляді постанови Кабміну від 16 жовтня 2014 року №570, яка затверджує порядок організації та проведення біржових аукціонів із продажу нафти, газового конденсату власного видобутку та скрапленого газу. Але в документі немає жодної згадки про заборону продавати без аукціону бензин і будь-які інші нафтопродукти, крім зазначених у постанові.

Тож 10 березня за результатом переговорної процедури Міноборони визнає переможцем ТОВ "ВОГ аеро джет", яке контролює група "Континіум" народних депутатів Ігоря Єремеєва та Степана Івахіва.

Оборонне відомство акцептувало пропозицію ВОГ з ціною 21 840 гривень за тонну з ПДВ, що виявилося майже на 5 тисяч гривень вище за ціну попередньої переговорної процедури, запропонованої компанією, близькою до Москаленка, соратника Єремеєва.

24 березня Міноборони підписує договір з "ВОГ аеро джет". Сума угоди - 386 мільйонів гривень.

Але ж єдиним українським виробником бензину А-80-ДЗ, на якому їздять українські БТРи, є "Укргазвидобування". Тож "ВОГ аеро джет" фактично перепродає вироблений держкомпанією бензин армії. І на момент підписання угоди з Міноборони компанія Єремеєва купила 830 тонн цього бензину на аукціоні УГВ по 20 500 гривень за тонну.

Тобто, враховуючи тарифи транспортування та відсотки на відтермінування платежу, ціна поставки армії у 21 840 гривень за тонну є цілком обґрунтованою. Ці 830 тонн навіть були відвантажені Міноборони.

Але далі почалися нюанси. Вже 27 березня, через три дні після підписання угоди між Міноборони та ВОГ, "Укргазвидобування" проводить аукціон, на якому продає вказаний вище бензин за ціною … 16 300 гривень за тонну.

Тобто на 5500 гривень дешевше, ніж його придбало Міноборони ще три дні тому. Щасливчиком виявилася невідома компанія під назвою ПП "Фарт.". І на всіх наступних аукціонах невідома компанія продовжує виправдовувати свою назву – УГВ продає їй низькооктановий бензин за ціною 16 300 – 16 100 грн/т. 

З 20-х чисел березня ПП "Фарт." було єдиним покупцем бензину А-80 в "Укргазвидобування".

"Фартові"

Як розповіли джерела INSIDER у Міненерго, саме цей бензин згодом потрапляє до армії. Тобто ПП "Фарт." стало посередником між "Укргазвидобуванням", компанією Єремеєва "ВОГ аеро джет" та Міністерством оборони.

Хто є власником "фартової" компанії?

За даними державного реєстру юросіб, єдиним засновником ПП "Фарт.", зареєстрованого в місті Хмельницькому, вул. Водопровідна, 20, є громадянин Оксенчук Ігор Васильович. Він же є керівником підприємства. А призначений Оксенчук був 26 березня цього року. І вже наступного дня його бізнес став більш ніж успішним завдяки "чудовим" результатам аукціонів із продажу державного бензину.

Жодної інформації у відкритих джерелах про Ігоря Оксенчука знайти не вдалося. Однак набагато цікавіше, хто був власником ПП "Фарт." до нього.

За даними держреєстру, з 2012 року ця компанія належала ТОВ "Нафтопродукт-Інвест-Сателіт", зареєстрованому в Луцьку.

Засновниками останнього є п’ять інших юросіб зі столиці Волині. Найвідомішим із них є ТОВ "Континіум", яке ще наприкінці 1990-х років заснували особисто Ігор Єремеєв та Степан Івахів.

 

Коротко схема виглядає так. Компанія Єремеєва укладає угоду з Міноборони на поставку бензину за ціною 21 840 гривень за тонну. Перед цим вона придбала невелику частину обсягу, що його має поставити армії, у державного "Укргазвидобування" за 20 500 гривень за тонну. Завдяки цьому ціна поставки Міноборони стає цілком обґрунтованою.

Після укладання контракту між ВОГ і Міноборони "Укргазвидобування" починає продавати бензин на 4200-4400 гривень дешевше невідомій компанії, яка раніше належала структурам Єремеєва, і яку за день до першого продажу дешевого бензину переписали на невідомого громадянина.

Невідома компанія стає ще одним посередником між державним виробником і державним споживачем, і різниця у майже 5000 гривень на тонні бензину осідає у приватних кишенях. Орієнтовний "заробіток" на армійському замовленні – понад 80 мільйонів гривень.

І це не зважаючи на доручення прем'єра Яценюка від 13 липня минулого року, яке є в розпорядженні редакції, згідно з яким керівник "Укргазвидобування" і міністр енергетики повинні були забезпечити переробку нафти внутрішнього видобутку з подальшою поставкою вироблених нафтопродуктів на потреби армії.

 

Як повідомили INSIDER у Міноборони, з компанією "ВОГ аеро джет" переговорів щодо зниження цін не проводили.

"Зараз у департаменті державних закупівель є зареєстрований лист, де "ВОГ аеро джет" просить провести переговори з метою підвищення ціни (коливання євро)", - йдеться у відповіді МОУ на запит видання. Вже наступного дня, як повідомили в МО, сторони дійшли згоди, що "ВОГ аеро джет" не підвищуватиме ціну.

Редакція також звернулася по коментар із приводу наведених вище фактів до "Укргазвидобування", мережі ВОГ і до Ігоря Єремеєва особисто, але відповіді поки що не отримала.

Системне явище

Нещодавно за організацію закупівель пального за завищеними цінами "всього на мільйон гривень" були гучно заарештовані голова Державної служби з надзвичайних ситуацій Сергій Бочковський і його заступник Василь Стоєцький.

Аналіз найбільших тендерів на поставки нафтопродуктів для держави в першому кварталі показав, що продаж пального державним структурам за цінами, що не відповідають ринковим, є системним явищем. Ідеться про десятки, сотні мільйонів гривень завищення.

 

Для прикладу, 16 січня "Східний гірничо-збагачувальний комбінат", який видобуває уранову руду, придбав у ТОВ "Торговий дім "ЕКО-Сервіс" бензин А-95 та ДП за 27000 та 24000 грн/т відповідно.

За даними прайс-листів найбільших трейдерів, на той момент тонна А-95 на гурті коштувала 20 500 грн. У квітні ціна через девальвацію гривні зросла до 24 900 грн. Аналогічно і з ДП. На момент закупівлі тонна коштувала 16 100 грн і в квітні подорожчала до 19 800 грн.

У лютому "Вільногірський гірничо-металургійний комбінат", що входить в "Об’єднану гірничо-хімічну компанію", придбав у ТОВ "Енерджі трейд груп" 12 тисяч тонн ДП за ціною 24 140 грн/т. На ринку тоді пальне коштувало 17 800-21 000 грн/т. Наприкінці березня ціна на дизель становила 20 650-20 900 грн, а 9 квітня – 19 700 грн/т.

Арешт Сергія Бочковського. Фото прес-служби КМУ

За даними Наших грошей, "Енерджі трейд груп" належить кіпрському офшору "Вінгтон трейдінг ЛТД". Свого часу "Енерджі Трейд Груп" тримала рахунки в "Діамантбанку" народного депутата Давида Жванії. Також компанія є співзасновником ТОВ "ТД "ЕКО – Сервіс" разом з Ігорем Ведутою, який є співзасновником благодійного фонду ім. Віктора Замули "Наше місто".

Серед засновників цього фонду є екс-заступник директора "СхідГЗК" Руслан Журило. Нещодавно Журило очолив держпідприємство "Об’єднана гірничо-хімічна компанія", за яким закріплено майнові права на Іршанський ГЗК і Вільногірський ГМК, відібрані державою у Дмитра Фірташа.

Інший приклад паливних тендерів - "Укрзалізничпостач", який здійснює закупівлі товарів та послуг для "Укрзалізниці". Тут фаворитами вже багато років є компанії з групи Ігоря Єремеєва.

Так, 2 березня "Укрзалізничпостач" придбав у того ж "ВОГ аеро джет" 100 тисяч тонн дизпалива, з постачанням у 2015 році, за 23 970 грн/т. Загальна сума тендера становила 2,397 млрд грн.

На момент підписання договору ринкові ціни на ДП становили 29 800-30 000 грн/т. Висока ціна пояснюється різким обвалом курсу гривні, від якого безпосередньо залежить ціна імпортованих нафтопродуктів. Проте вже наприкінці березня гуртова ціна опустилася до 20 650-20 900 грн, а в квітні вона вже становила 19 400-20 900 грн.

INSIDER звернувся до міністра інфраструктури Андрія Пивоварського з проханням повідомити, чи проводило ДП "Укрзалізничпостач" переговори щодо зниження ціни поставок із "ВОГ аеро джет". Відповіді на наш запит поки що немає.

Утім варто зауважити, що немає жодної публічної інформації про переговори на предмет зниження цін до рівня ринкових щодо всіх наведених закупівель палива. На відміну від Міноборони, де закупівлями керують волонтери.

Пізніше прес-служба Мінінфраструктури повідомила, що за результатами переговорів ДП "Укрзалізничпостач" з ТОВ "ВОГ аероджет" ціна поставки дизпалива для держпідприємства була знижена на 3 тисячі гривень за тонну.

Розділи :
Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
1
ПЕРЕГЛЯДІВ
1
КОМЕНТАРІВ

КОМЕНТАРІ

28.06.2015, 18:49
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 1 лютого 2016

    INSIDER: Лучшие материалы

    Здесь мы оставляем тексты, которые нам показались самыми знаковыми

    • 0
    • 34
     
    • 31 січня 2016

    Роман Безсмертний: "Росія зацікавлена, щоб ця війна тривала без кінця"

    "З появою Гризлова мало що змінилося. Ви дискусію навколо Сталіна уявляєте?"

    • 3
    • 10
     
    • 29 січня 2016

    Как проститься с прошлым

    Как прощаться и открываться новым возможностям, рассказывает психолог

    • 1
    • 19
     
    • 29 січня 2016

    Крымские ультрас: «Предателей мы не забудем»

    Что означало быть проукраинским ультрасом в Крыму в начале оккупации, и как они живут сейчас

    • 1
    • 15
     
Система Orphus