У грудні 2013-го – січні 2014 року держпідприємство "Укрзалізничпостач" провело два тендери, за результатами яких уклало низку угод на постачання пального для залізниць.
Переможцями торгів стали три компанії, а загальна вартість 400 тонн пального становила 5,2 мільярда гривень.
Найбільший контракт - на суму 2,62 млрд грн - мала отримати компанія "ВОГ Аеро Джет", що входить у групу "Континіум" народного депутата Ігоря Єремеєва.
Єдиним конкурентом фірми на цьому тендері став "Укрпостач-Нафтотрейд". Із 2010 року власником фірми є та сама кіпрська компанія, що входить до складу засновників переможця торгів - "ОВГ Оіл Вест Лімітед". З 2011-го "Укрпостач-Нафтотрейд" отримав підряди "Укрзалізниці" на 5,66 млрд грн.
Наступний переможець – ''Перша паливна компанія''. Вона мала отримати 1,31 мільярда гривень. Ця фірма була заснована фондом ''Альтана інвестмент менеджмент'' із групи Анатолія Амеліна, колишнього бізнес-партнера старшого сина екс-президента Олександра Януковича. Зараз компанія належить мешканцю Донецька Всеволоду Момоту. Згідно з податковими документами, в ній працюють усього 10 осіб, проте за 2013 рік вони встигли продати держкомпаніям нафтопродуктів на 2,86 мільярда. 95% від цього обсягу - ''Укрзалізничпостачу''.
Єдиним конкурентом переможця стала маловідома "Південна кабельна компанія", пропозиція якої була дорожча лише на 0,01%.
Іще 1,31 мільярда гривень мала отримати компанія ''Екоойл''. До складу її засновників входять Сергій Тронь, Роман Аркалаєв і Нуруліслам Аркаллаєв, народний депутат від Партії регіонів, бізнесмен і президент Федерації дзюдо Донецької області.
![]() |
Нуруліслам Аркаллаєв |
Конкурент у неї також був один – вінницька компанія "Горизонт-ойл груп", пропозиція якої була дорожча лише на 3%.
"Екоойл" почав вигравати державні тендери в серпні 2011 року. Відтоді фірма отримала підряди Міноборони та "Укрзалізниці" на постачання палива на загальну суму більш ніж мільярд гривень.
Довідка на півмільярда
Як повідомили "Наші гроші", на початку червня ця історія отримала продовження. Рішенням Господарського суду міста Києва ціну пального, яке "Укрзалізничпостач" мав закупити у "Першої паливної компанії", було підвищено на 45%.
Річ у тім, що, хоч поставки й були розраховані на весь 2014 рік, до квітня їх не здійснювали. Вартість палива в січні була зафіксована на позначці 13,1 тис. грн за тонну. На той момент долар коштував 8,2 грн.
На початку квітня, коли долар перетнув позначку 11 грн, тендерна ціна вже була застарілою. Відтак "Перша паливна компанія" звернулася до залізничників із проханням переглянути умови договору. Спочатку пропонували збільшити вартість лише невеликої частини товару, на решту ж палива залишити стару ціну.
Це не викликало заперечень із боку "Укрзалізничпостачу", адже запропоноване подорожчання було справді мотивоване. Відтак 2 квітня було укладено додаткову угоду.
У середині квітня долар побив історичну позначку у 13 грн. І хоч уже через тиждень він опустився до 11,3 грн, постачальники вирішили кардинально змінити правила гри. "Перша паливна компанія" отримала довідку від держпідприємства "Держзовнішінформ" про те, що дизпаливо на той момент коштувало в Україні 18-20 тис. грн за тонну. З цією довідкою компанія звертається до "Укрзалізничпостачу", аби підписати ще одну угоду і збільшити вартість усього замовленого пального до 19,1 тис. грн за тонну.
Залізничників така ціна не влаштовувала, тому вони відмовили постачальникові. Але "Перша паливна компанія" на цьому не спинилась і звернулася до суду, який задовольнив її позов. Як наслідок, загальна вартість пального виросла до 1,86 млрд грн, тобто на півмільярда гривень.
Поганий приклад – заразний
Насправді "Перша паливна компанія" була не першою з учасників тендера, хто виявив бажання підвищити вартість пального для "Укрзалізничпостачу". Компанія "ВОГ Аеро Джет" проявила таку ініціативу на тиждень раніше, і вже 15 травня Госпсуд міста Києва задовольнив її позов.
![]() |
Ігор Єремєєв |
Фірма Єремеєва вирішила не додавати клопоту собі та залізничникам, тому прохання про підвищення вартості пального було надіслане лише раз і одразу на всю партію, а не лише на її частину.
"Укрзалізничпостач" нові умови не влаштовували, тому вирішувати суперечку довелося так само в суді.
Виграти справу нафтотрейдеру допомогла довідка того ж таки "Держзовнішінформу", за оцінками якого, середня вартість дизеля у квітні становила 18-20 тисяч грн за тонну. Та деякі деталі судових позовів усе-таки різнилися.
Загальна вартість пального, яке "ВОГ Аеро Джет" має намір продати залізничникам, залишилася тою ж – 2,6 мільярда гривень. Проте змінилася ціна однієї тонни – вона зросла до 19 тисяч грн. Таким чином загальний об’єм товару зменшився на 40% – з 200 тисяч тонн дизеля до 125.
Законодавчі нестиковки
Залишити незмінною загальну вартість товару "ВОГ Аеро Джет" вирішив через доволі логічні причини. Згідно з тендерним законодавством, після підписання угоди ціна за одиницю товару дійсно може бути збільшена через ринкові коливання, але не більш ніж на 10% і за умови, що загальна вартість закупівлі залишиться незмінною. Тобто якщо підвищується ціна, то зменшується об’єм.
Із двох вимог фірма виконала лише одну, адже вартість тонни дизеля збільшилася більше, ніж дозволяє законодавство. Натомість "Перша паливна компанія" не виконала жодної.
Крім того, сумніви викликають і ціни, що їх "Держзовнішінформ" вказав у довідках, за допомогою яких трейдери виграли суди. Вони на 20-25% вищі, ніж середні ринкові ціни.
"На нашу думку, порівнювати цінові пропозиції на умовах відтермінування оплати на 75 робочих днів із цінами на умовах 100% передоплати - некоректно. Порівнювати потрібно тільки на співставних умовах", - прокоментували цінову різницю у держпідприємстві.
"Укрзалізничпостач" залишив запитання INSIDER без відповіді. Тому не відомо, за якими цінами "Укрзалізниця" отримуватиме паливо.