Карикатурист Олег Смаль: "На Антимайдан митці не йдуть. Мабуть, там дуже тхне сталінськими таборами"

На Майдані відкрили його виставку. INSIDER поспілкувався з автором про політичну карикатуру, свободу ЗМІ і Євромайдан
Фото: gazeta.dt.ua
10 лютого 201414:00

Олег Смаль – відомий в Україні та за її межами політичний карикатурист. Співпрацює з вітчизняними та зарубіжними виданнями.

Одну з його робіт Сергій Ківалов назвав "тиском на ЦВК". Олег має понад десять тисяч опублікованих робіт.

Він - володар світового рекорду за сумою судового позову за газетну карикатуру. Свого часу суд Шевченківського району Києва зареєстрував позов на його карикатуру на суму сто двадцять мільярдів (!) гривень.

- Ваші карикатури з 1996 року були візитною карткою газети "Дзеркало тижня". 2011-го ви заявили, що зав'язуєте з політкарикатурою, але після цього у вас з'явилися нові роботи. То як насправді?

- Я цілком щиро хотів припинити свою більш ніж 25-річну кар’єру політичного карикатуриста. Первинна причина – економічна. За останні кілька років майже півдесятка газет і журналів, з якими співпрацював, припинили існування, або перестали друкувати гострі карикатури.

А зараз я повернувся, бо моя репутація не дозволяє мені ставати страусом, який у критичний для країни період ховає голову в "чисте" мистецтво.

Фінансово нічого не змінилося – преса, як не друкувала, так і не друкує моїх робіт. Я - інтернетний майданний карикатурист.

- На вашій виставці роботи з архіву чи зроблені під час Майдану? Яка на них реакція?

- Це роботи 2006-2014 років. Звісно, домінує 2014 рік. Я постійно дивлюся в очі людей. Якщо вони сміються, отже, моя робота має сенс і зачіпає якісь фібри душі.

- Чи повинен художник брати участь у громадських протестах, чи повинен обмежитися лише творчістю?

- Вибір робить сам художник. Але на Антимайдани митці чомусь не йдуть. Мабуть, там дуже тхне сталінськими таборами…

- А яке ваше ставлення до Євромайдану і його радикалізації?

- Для мене Майдан – символ свободи особистості. Можливо, тут дійсно живе демон радикалізму. Але розбудила його своїми гіперідіотськими діями наша влада.

- 2011 року писали, що ви йдете, оскільки хочете малювати на теми "любові та ненависті, життя і смерті, добра і зла, природи, пива і раків". Які результати?

- Я дійсно переключився на роботу з філософськими, загальнолюдськими темами. Розпочав повернення до світового карикатурного простору. Але останні місяці знову працюю в жанрі жорсткої, конкретної політкарикатури.

- Чим ви взагалі зараз займаєтеся як художник?

- Лежить гора незавершеної роботи в жанрі живопису, скульптури, книжкової графіки. Сподіваюся повернутися до цієї праці. Сподіваюся, дуже скоро…

- Чому карикатура в Україні померла і на кого вона взагалі впливає?

- На полі політичної карикатури мені завжди було доволі самотньо. Це преса скоріше мертва або приручена. А українські карикатуристи давно і  успішно працюють на світових ринках. І навіть є визнаними лідерами цього жанру.

Самостійно карикатура в суспільстві змінити може небагато. Особливо, якщо суспільство не має можливості бачити ці карикатури. Але це один із елементів загальної медіа-свободи. І дуже чутливий барометр відсутності цієї свободи.

 
 
 
Розділи :
Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

КОМЕНТАРІ

13.11.2018, 22:06
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 7 листопада 2019

    Загибель свідка у справі Шеремета: близькі вказують на ознаки інсценування

    У свідка могли проходити слідчі дії у справі вбитого журналіста Павла Шеремета

     
    • 7 листопада 2019

    Справу ветеранів Грищенків передали слідчим у справі Шеремета

    Донедавна справу Грищенків розслідували в Івано-Франківську

     
    • 7 листопада 2019

    В справі Шеремета готують появу новікових. Одного з них вже знайшли мертвим

     
    • 7 листопада 2019

    Судді ОАСК роблять ставку на закінчення термінів слідства. Хронологія подій, що це підтверджує

    Численні скарги і відводи суддів можуть свідчити про те, що підозрювані не хочуть найшвидшого розгляду справи

     
Система Orphus