"FM ловив нас, та не впіймав": як четверо львів'ян запустили "радіо вільних людей"

Історія чотирьох журналістів, які руйнують стереотипи і творять нове радіо
Фото надане Радіо "Своковорода"
22 вересня 201514:25

Радіостанція, яка ще навіть не має власної студії і прямих ефірів, уже встигла зібрати більш ніж 14 000 прослуховувань за тиждень. Свою "Сковороду" творці впевнено називають унікальним радіо в Україні.

Починалося все в червні в одній із львівських кнайп. Четверо журналістів сиділи й обговорювали, чим би вони могли зайнятися:

- Ми взагалі не знали, що хочемо робити, - усміхається один із співзасновників "Сковороди" Андрій Чемес. - Думали, може, створимо якийсь інтернет-портал, перебирали різні ідеї в голові та зійшлися на тому, що вміємо найліпше – радіо. Далі це була абсолютно якась магія і казка: до нас почали приєднуватися хороші люди і професіонали своєї справи.

Андрій роками працював на львівських радіостанціях, був зіркою "FM Галичина" та "Вголосу", але звільнився, щоб робити власний незалежний продукт. Його колега і співзасновник "Сковороди" Володя Бєглов також має досвід роботи на радіо: працював під псевдонімом Юрко Добрий на "Львівській хвилі" та на радіо "Вести". Зараз він більш відомий як творчий директор проекту TheUkrainians.

Володимир Бєглов. Фото Романа Балука

На запитання, чим же їм, популярним ведучим, не підійшов FM, хлопці спочатку знітилися, подумали, "якби то так сказати, щоб FM не образити", і дійшли спільної згоди, що найбільшими проблемами FM-станцій є їхня обмеженість і боязнь ризикувати:

- На багатьох радіостанціях (через формат, традиції і так далі) ти не можеш запросити гостя, який не рейтинговий, але, на твою думку, крутий і може дати слухачам поживу для роздумів, каже Володя.

- У FM-станцій заїжджена стереотипність, - продовжує Андрій. - Якщо ми послухаємо нові американські чи британські станції, там абсолютно не керуються стандартами, які досі працюють в Україні. Трішки старші медіа-фахівці досі впевнені, що стандарти 1990-х і нині актуальні. Є різні формати радіо, але в Україні вони однакові.

- У нашій країні велика біда, - серйозно каже Володя. - З talk-радіо є "Ера" (дякуємо, є принаймні щось), і радіо "Вести", яке транслюють на східні області та Київ, і яке виконує свою функцію. В них навіть немає конкурентів! Ми не претендуємо на розмовну радіостанцію, але це свідчить про те, що всі медіа-менеджери дуже обережні й бояться ризикувати. А нам ризикувати нічим (сміється, – ред.). Та ми й не хочемо бути обережними.

- Ми не боремося проти чогось, ми боремося за: за нову аудиторію, за нового слухача в сенсі філософії. І бачимо, що вступили в правильну калюжу (сміється, – ред.)

 

"Правильною калюжею" Володя називає формат їхньої "Сковороди" - радіо вільних людей, де в центрі стоять особистості й експертні думки, де складні інтелектуальні речі пояснюють простими словами, а слухачам прищеплюють любов до якісної музики:

- Для мене це дуже велика дивина, що всі нам дякують за музику. Я коли вмикаю радіо, то думаю: "Ну нормальна музичка, я її завжди слухаю!" (сміється, – ред.) Для нас як для радійників – це звичайна музика з твого ранку, коли п’єш каву. Але виявляється, що навіть у цьому моменті, коли ми вирішили стати на горло формату і пускати свою улюблену музику – навіть тут вгадали. Люди реально хочуть чути нове. Проблема медіа-менеджерів, які сформувалися в умовно 1990-х, - вони бояться зробити крок уперед. Україна зробила крок уперед під час Революції гідності, світ робить кроки вперед, а ми тут стоїмо: "У нас рейтинги з 1992 року тримаються, то так і сидимо".

Але рейтинги таких станцій досі тримаються. До прикладу, одна з львівських радіостанцій досліджувала вподобання своїх слухачів і дізналася, що аудиторія хоче слухати Ірину Федишин і Дзідзя. Їй не потрібні європейські непопулярні гурти:

- Я погоджуюся, що люди дзвонять на вітальні програми в ефір і замовляють Ірину Федишин. Але з іншого боку: що ти їм дав для цього? Який смак ти в них виховав? - впевнений Володя.

Бернар Анрі Леві, один із найкрутіших французьких філософів, приїхав на останній медіа-форум із власною виставою, але навіть безкоштовно не зібрав охочих у залі Львівського оперного театру! До нас привезли легенду - треба було тільки взяти і прийти.

- Чому не було повного залу? Тому що жодне бид… рило, включаючи нас із вами і закінчуючи всіма іншими, не розповіли про це: "Алло, пацани, ви знаєте, хто такий Леві? Ми теж ні, але йдемо разом, дізнаємось". Можна відповідати на смаки публіки, а можна їх формувати, - говорить Володя.

- "Бумбокс", ONUKA, Джамала. Це наш кістяк, - розповідає Андрій. - Ви, напевно, ніколи не чули про "Океан Ельзи" в тріп-хоп версіях. А в нас вони грають. Будуть діджеї з наступного тижня. Будуть мікси від T1, якого добре знають у Львові, мікси від Room Vine Bar. Будемо їх потрошки крутити.

Не забуватимуть радійники і про розкрутку молодих перспективних виконавців. Хваляться: завдяки музичному редактору Артему Галицькому мають якісне музичне наповнення. Адже Артем уміє шукати нову якісну музику, яка не завжди популярна:

- Одне з наших завдань – не давати людям те, що вони хочуть чути, а розвивати їхній смак. Можливо, це така вища мета, - сором’язливо усміхається Андрій, - але мені здається, що люди до кінця не знають, що їм може сподобатися.

Андрій Чемес. Фото Романа Балука

Видно, що творці "Сковороди" щиро вірять у свою розумну аудиторію 18-30 років, яка вміє не лише думати й аналізувати, але навіть читати книжки. Саме для таких слухачів хлопці розвиватимуть теми, які на стандартних радіостанціях не затребувані:

- Абсолютно всі ЗМІ, коли ти їм кажеш страшні слова: "права людини", "громадянське суспільство", "меншини", тобі кажуть щонайменше "Цур!", або що ти відлякаєш слухача. ("І інвестора", - перебиває Володю Андрій). У мене був такий період у житті, коли в непраймовий час на радіо "Львівська хвиля" я робив програму про громадянське суспільство. В мене була афігенно крута аудиторія. Мені казали, що ніхто не буде дзвонити в студію і вгадувати, який уривок із книжки щойно прозвучав. А люди дзвонили, вгадували і вигравали книжки.

Ми недооцінюємо нашого слухача, коли даємо йому політику, спорт, секс, рецепти й Ірину Федишин.

- Я не хочу ні на кого нарікати, бо є радіостанції, які по 25 років на ринку. А це означає, що вони знають смаки свого слухача. Але ми орієнтуємося на такого слухача, потреби якого взагалі не задоволені, - каже Володя.

Щоб якнайбільше ці потреби задовольнити і зрозуміти, хлопці відразу використали метод свого наставника Григорія Сковороди і пішли в маси: 15 вересня запустили демо-версію сайту, а вже 16-го організували вечірку-зустріч із потенційними слухачами, щоб зрозуміти їхні побажання:

- Ми вважаємо, що робимо формат, якого ще не було в Україні, - впевнено каже Андрій. - Він насамперед передбачає максимальну відкритість. Це наше кредо і наша концепція. Ми влаштовуємо живі зустрічі. Ми не чекали, щоб розкрутитися, щоб пройшов час. Почали мовлення у вівторок, а зустріч зробили в середу, щоб дізнатися, чого хоче наш слухач. Також у нас буде відкрита мандрівна студія десь у центрі. Будь-хто, хто гуляє, зможе подивитися, як і чим живе радіо зсередини. Розпочинаємо прямі ефіри біля відкритої вітрини на площі Ринок 1 жовтня, але локації будемо змінювати.

Фото Романа Балука

Технічно звук не постраждає, а слухач від живих голосів вулиці лише виграє, переконує Володя, який має досвід запису великих годинних програм надворі. Цей прийом хлопці використали навіть для запису джинглів: під час вечірки-презентації перехожі прямо на вулиці начитували їм джингли, які згодом звучатимуть в ефірі. "Це такий собі театр уяви…", - каже Андрій.

Хлопці хочуть поламати всі можливі кліше для радіостанцій: ідеальний звук і чіткий графік – не обов’язково.

- Це радіо особистостей, - вкотре за розмову наголошує Андрій. - У нас люди видають експертні думки в ефірі. Ми не женемося за тим, щоб забити ефір будь-чим, а беремо змістом.

Зі змісту на радіо поки що звучить винятково музика, оскільки хлопці досі не мають власної студії. Але за тиждень уже планують прямі ефіри:

- Ми доволі обережні в планах, бо розуміємо, що немає інвестора, - спокійно говорить Андрій. – Але "Сковорода" - це радіо друзів, які нам усіляко допомагають. Не можемо сказати, що за тиждень буде 100 програм, і вони будуть ідеально записані. Але сподіваємося, що наступного тижня буде тревел-шоу Ореста Зуба. Він був в Ісландії і розповість, як збиратись у подорож, що він побачив у тій країні. Він записуватиме на диктофон, як він їде туди, різні звуки: чи то величезний водоспад, який гуде, чи корида в Іспанії. Це буде такий аудіоблог.

А ще на радіо "Сковорода" не буде щогодинних звичних випусків новин, як на інших радіостанціях.

- Ми будемо робити новини в форматі наших розмов, - розповідає Андрій. - Щось сталося – ми в ефірі з компетентною людиною про це поговорили. Ми і так повідомлятимемо новини, тому що повторювати щогодини прес-реліз немає сенсу.

 

Фото Романа Балука

Хлопці не планують зосереджуватися винятково на львівських новинах і проблемах. Кажуть, що говоритимуть про глобальні речі, але через призму Львова.  В ефірах "Сковороди" будуть також як політичні обговорення, так і політики. Але з однією поправкою: політик говоритиме на ту тему, в якій він компетентний:

- Умовно, кого з політиків можна запросити? – роздумує Володя. - Це є моя і Чемеса улюблена Ірина Подоляк. І як ми її запрошуємо? Як політика? Ні. Запрошуємо як фахівця в культурних стратегіях, яка має свіже бачення. І говорити ми з нею будемо не про рейтинги "Самопомочі" і так далі. З іншого боку, на презентації ми дали обіцянку – моїми вустами! – що в нас не буде джинси і проплачених ротацій. Якщо я запрошу політика, то не тому, що він мені "дєньги дав", а тому що мені хочеться з ним поговорити.

- Розуміємо, що політика до нас прийде, - спокійно говорить Андрій. - Вона вже прийшла. Були перемовини з певними людьми і ми їм відмовили. Зараз вибори, тож таке, як "Прокрутіть нас по радіо!", напевно буде. Зарікатися, що в нас не буде політичної реклами, не будемо, але в кожному разі це не буде джинса, якісь замовні типу не проплачені, але насправді проплачені ефіри. Це можуть бути ролики, які будуть відбиті повідомленням, що це є політична реклама.

На запитання, а як же станція зароблятиме кошти, Володя жалібно простягає руку: "Ну як… Маєш щось поїсти?" (сміється, – ред.). Андрій, натомість, каже про те, що вони розраховують на партнерів програм і рекламу:

- Ще хочемо робити з певною періодичністю зустрічі, виступи молодих гуртів, які нам цікаві. З них ми теж плануємо збирати гроші для подальшого розвитку.

Володя Бєглов та Андрій Чемес. Фото Романа Балука

"Але чи не будете ви уподібнюватися до ФМ-радіостанцій, коли кожні 10 хвилин звучить реклама, яка, чесно кажучи, мене особисто дуже нервує…", - згадую я свої міграції хвилями FM.

- Ну не кожні 10 хвилин, а кожні 20… Все інше рекламою не вважааається… - усміхається Володя. "Аристократи" - це теж комерційна радіостанція. "Громадське", яким би воно не було громадським, отримує зарплати. Наш стартап теж успішний: лише за два діджингли на годину і хорошу музику ми маємо купу компліментів, купу слухачів і людей, які готові нас підтримати. Партнери є. Сьогодні ти чула, як ми говорили про пропозиції співпраці. Модерував конференцію сьогодні, мені одні учасники кажуть: "Круте радіо, прийдіть і покажіть його на нашому засіданні". Друзі з-за кордону обіцяли допомогти, бо хочуть підтримати молоду українську журналістику.

Упіймати прямий ефір "Сковороди" львів’яни зможуть уже першого жовтня на площі Ринок. Усі інші зможуть прослухати "вільне радіо" тут.

Розділи :
Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

КОМЕНТАРІ

14.11.2018, 05:52
Додати

ГОЛОВНА ШПАЛЬТА

    • 20 квітня 2019

    Дебати: кожен побачив те, що хотів

     
    • 19 квітня 2019

    Дебати 2019: Зеленський проти Порошенка (Трансляція)

    На НСК "Олімпійський" починаються дебати двох кандидатів у президенти України Володимира Зеленського та Петра Порошенка.

     
    • 18 квітня 2019

    Прокурор підтвердив, що Павловського більше не підозрюють в організації вбивства Катерини Гандзюк

    Термін тримання під вартою Ігоря Павловського спливає 30 квітня

     
    • 18 квітня 2019

    Огляд рішень уряду: угода з СНД, аеропорт “Придніпров’я” та безпека дорожнього руху

     
Система Orphus